Hej!
Jag håller på att bygga en tillbyggnad på ett fritidshus.
Jag har någon fråga kring trossbotten.
Jag har monterat lister på golvbjälkarna där jag ska lägga trossbottenskivor av typen fibercement (inköpt på Byggmax).

Är det bäst att fästa dessa med skruv, eller är det onödigt? Kan de lika gärna ligga löst?
Sen har jag hört att vissa lägger vindpapp ovanpå trossbottenskivan innan isoleringen för att hindra att luft tränger upp. Är det en bra idé, eller vad finns det för rekommendationer där?

//Peter

R
Trossbottenskivorna är täta , blir lite som kaka på kaka med vindpapp , skivorna sågas eller om dom är i rätta mått , lägges bara lösa , dom kommer ingen vart , sitter dom fast och botten rör sig ( trähus )
så spricker dom

• Gilla
hadepeter
  • Laddar…
Skivorna är täta ja, men inte skarvarna. Jag hade lagt vindpapp ovanpå. En billig helgardering.
Alla trossbottenskivor jag sett är tunna och sladdriga och hänger ner mer eller mindre, med påföljd att skarvarna nästan helt säkert inte kommer att ligga dikt an mot varandra.

• Gilla
hadepeter
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar!
Jag bestämde mig för att lägga vindpapp, just för skarvarna. Sen har jag även skruvat fast dem med kort skruv (20 mm).

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Halloj, jag lånar tråden om det är ok. Jag funderar också på att lägga trossbottenskivor från byggmax, fibercement. Planerat även att flytta huset (gäststuga) inom ett par år och läste här att om det rör sig kan dom spricka. Inte så bra när man ska lyfta ett hus kanske..:( alternativa mtrl?
Jag funderade även på att tejpa skarvarna istället för vindpapp, vad tror ni om det?

Tomture61
Finns tejp på Byggmax som är grym men undrar om inte vindpapp är mer långlivad .

• Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Jag har kört med Byggmax tidigare fibercementskivor (4,5mm), nu verkar de vara 6mm. Har tejpat alla skarvar med åldersbeständig tejp (129:- på byggmax) främst uppifrån, men på vissa ställen underifrån där jag inte kommit åt.
Köp inte den billigare tejpen som är till för byggplast, den fäster inte i närheten av lika bra.

• Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Om de ligger lösa är risken att de spricker minimal.
Om du känner på en sådan skiva så får du en känsla för risken.
Jag har inte känt ngn trossbottenskiva, men väl korrugerade takskivor typ P8, både nya i glasfiberarmerad cement liksom gamla med asbest. De är mkt flexibla.

• Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.