Hej!
Behöver hjälp med smidigaste sättet att skruva/fästa in beslag på betongvägg. Det rör sig om två väggar (ytterväggar) med gasbetong, och två väggar (innerväggar) med gjuten betong. Det rör sig om många skruvar, så jag vill verkligen minimera jobbet så mycket det går.
Vi har börjat renovera i gillestugan i källaren. Först ut var väggen, och nu ska vi temporärt sätta upp nya socklar. De ska sitta kvar några år tills vi bytar golv till mekanisk ventilerat golv, men de ursprungliga fotpanelerna var helt enkelt för skadade och tillklistrade av målerfärg och golvlack för att få sitta kvar.
Vi har köpt plast-socklar som ska skruvas i väggen, Primo classic, och vi tänkte "lufta" dem med lite jämt utplacerade borrhål.
De ska infästas i princip varje 30-50 cm, men jag antar att vi kan slippa undan med ungefär varje 70 cm. Ingen ska åt panelen, skruvarna ska bara klara av att vi klickar på panelen. Vi har knappa 60 meter vägg.
Jag är inte speciellt händig. Växte upp i betonghus och svor (ihop med föräldrarna) varenda gång något behövde sättas upp på väggen, vi lyckades alltid skada väggen på något sätt. En mardröm varja gång! I vår nuvarande gillestuga har hantverkarna (anno 1969) lämnat stora hål i betongen från när de spikade fast gamla sockeln.
Kan någon hjälpa mig undvika att skapa nya mardrömmar?
PS Om någon undrar varför vi inte renoverar allt i gillestugan med en gång: Vi har tyvärr inte tiden just nu, men väggarna var för äckliga och vi behövde rensa och måla dem. De hade 50+ år gammal dammig juteväv lagt i spruken tapetklister, och en tidigare vattenskada därpå.
Behöver hjälp med smidigaste sättet att skruva/fästa in beslag på betongvägg. Det rör sig om två väggar (ytterväggar) med gasbetong, och två väggar (innerväggar) med gjuten betong. Det rör sig om många skruvar, så jag vill verkligen minimera jobbet så mycket det går.
Vi har börjat renovera i gillestugan i källaren. Först ut var väggen, och nu ska vi temporärt sätta upp nya socklar. De ska sitta kvar några år tills vi bytar golv till mekanisk ventilerat golv, men de ursprungliga fotpanelerna var helt enkelt för skadade och tillklistrade av målerfärg och golvlack för att få sitta kvar.
Vi har köpt plast-socklar som ska skruvas i väggen, Primo classic, och vi tänkte "lufta" dem med lite jämt utplacerade borrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De ska infästas i princip varje 30-50 cm, men jag antar att vi kan slippa undan med ungefär varje 70 cm. Ingen ska åt panelen, skruvarna ska bara klara av att vi klickar på panelen. Vi har knappa 60 meter vägg.
Jag är inte speciellt händig. Växte upp i betonghus och svor (ihop med föräldrarna) varenda gång något behövde sättas upp på väggen, vi lyckades alltid skada väggen på något sätt. En mardröm varja gång! I vår nuvarande gillestuga har hantverkarna (anno 1969) lämnat stora hål i betongen från när de spikade fast gamla sockeln.
Kan någon hjälpa mig undvika att skapa nya mardrömmar?
PS Om någon undrar varför vi inte renoverar allt i gillestugan med en gång: Vi har tyvärr inte tiden just nu, men väggarna var för äckliga och vi behövde rensa och måla dem. De hade 50+ år gammal dammig juteväv lagt i spruken tapetklister, och en tidigare vattenskada därpå.
Produkter som diskuteras: "Skruv infästning"
Skruv & infästning
Här hittar du vårt sortiment av infästning. Skruv, spik, plugg och byggbeslag för ditt nästa projekt!
Läs mer
Där väggen är mjuk nog kan du kanske lyckas använda betongskruvar. Annars är det plugga som gäller. För att plugga behöver du följande för att det ska vara en bra upplevelse och inte en kamp för livet:
1. En bra borrhammare, ingen skitslagborr från någon lågpriskedja.
2. Bra plugg, ingen skitplugg som är dryg och hålla på med som snurrar hej vilt. T e x denna.
3. Bra skruv med torx skalle. Så att du slipper harva med skruven.
4. En skruvdragare att dra i skruven med.
gör du enligt ovan så kommer det gå fort och vara hur smärtfritt som helst. Fuskar du med ovan så kommer det suga mer.
1. En bra borrhammare, ingen skitslagborr från någon lågpriskedja.
2. Bra plugg, ingen skitplugg som är dryg och hålla på med som snurrar hej vilt. T e x denna.
3. Bra skruv med torx skalle. Så att du slipper harva med skruven.
4. En skruvdragare att dra i skruven med.
gör du enligt ovan så kommer det gå fort och vara hur smärtfritt som helst. Fuskar du med ovan så kommer det suga mer.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det kan vara smidigt med spikplugg för lister i betong/tegel. Ser kanske inte helt optimalt ut om man kollar på dina fästen, men perfekt för vanliga lister om man försänker skallen. Även om du får separera ”spiken” så kanske det går snabbare än vanlig skruv.
Vi har bott i tre lägenheter med murade tegelväggar, där gjorde man bort sig om man körde borrhammare, då hålen blir för stora. Man kan ju gå ner i diameter, eller kör man utan slag. Tänkte om gasbetong är porös den också?
Vi har bott i tre lägenheter med murade tegelväggar, där gjorde man bort sig om man körde borrhammare, då hålen blir för stora. Man kan ju gå ner i diameter, eller kör man utan slag. Tänkte om gasbetong är porös den också?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Ja kanske - men vi behöver lufta golvet, alltså ha/skapa små hål i sockeln och hål bakom. Plus att vi även ska sätta sockeln bakom fyra väggmonterade element, träsockeln som fanns hade de satt dit innan elementen, vi måste kunna vika sockeln lite för att få in den bakom elementen (vägghängda vattenburna element där vattnet kommer upp från golvet till varenda element). Eller såga en i många små bitar. Därför hamnade vi med ihålig-plast-lösningen, men missade att fästet har så pass liten area mot väggen.Nötegårdsgubben skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men men, vi kommer testa förslagen här, om det blir för jobbigt får vi kolla vad vi kan göra med andra socklar och lim. Tacksam för alla svar som kommit!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Samtidigt, hur mycket belastning blir det egentligen? Är det några kvadrat-cm anläggningsyta per clip och du har ett per halvmeter klarar det sig nog. PL400 fäster på det mesta...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden