Grunt skrev:
Jag har ett hus från 1970 där ändträt på panelen (rakt kapad) aldrig har varit målad. Nu först har fasaden börjat bli dålig.
När jag byter fasad så kommer jag nog inte bekymra mig om den skall vara snedkapad eller inte,
målar jag ändträet så lär nog fasaden överleva mig i alla fall...
Tryckimpregnerat?

Don Tom skrev:
Tryckimpregnerat?
Nej.

D Don_Tom skrev:
Hursomhelst, våran är ju inte snedkapad och kommer alltså att så förbli. Alltså rak. Hoppas kunna återkomma om sju-åtta år med rapport.?
Jaha. Nu är det dags att återkomma då! ;-D

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Är det fortfarande 17 grader som gäller?:D Nu har det gått några år så dags att utvärdera resultatet.

En nackdel med snedkapning är ju att arean på exponerat ändträ blir större.

J JohanN03 skrev:
Är det fortfarande 17 grader som gäller?:D Nu har det gått några år så dags att utvärdera resultatet.

Avrinningen blir bättre.

Någon som har tillgång till AMA Hus om det står någon rekommendation på utförande?

J JohanN03 skrev:

Målade just om hela huset efter 15-18 år och kan konstatera att 17 är den perfekta vinkeln.

QED

• Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Målade just om hela huset efter 15-18 år och kan konstatera att 17 är den perfekta vinkeln.

QED
(y)

Jag ska nog vara motvalls och köra rakt panelslut. Sedan målad i slamfärg dopad med dubbel dos bensaltensid. Jag siktar på miljöpriset 2021.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
B
J JohanN03 skrev:

kör med 15 grader. Låter ändarna stå minst några timmar i grundolja.

B
J JohanN03 skrev:
(y)

Jag ska nog vara motvalls och köra rakt panelslut. Sedan målad i slamfärg dopad med dubbel dos bensaltensid. Jag siktar på miljöpriset 2021.

Hur mycket blandar du i färgen? Funkar det att blanda det i Akrylatfärger ? Har en flaska...

Jag har ingen erfarenhet av längre tid än ca 6 år men där är färgen som ny. Det är akrylat. Enligt anvisning gäller 2,5ml/liter färg. Jag kör det dubbla.

Edit: anledning till dubbel dos är att det kan vara svårt att blanda ut jämnt. Brukar använda en sån medicinspruta för barn. Droppa i medans jag blandar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.