Tjena! Har 75kvm nedervåning som är gammal och luktar dåligt förra ägaren rökte innan.

All el är även utanpåliggande och tanken är att detta ska dras in i väggarna då alla ytskickt en måste göras om pga lukt.

Då gips och osv för 75kvm kostar mig 20 000kr, dock en massa extra jobb men ändå haha. Och jag får en inblick i huset konstruktion och skick. Så anser jag det vara billigt och kanske enklare då elen ändå ska in i väggarna att riva ner ända in till gamla reglarna och bara smälla på osb+gips.

Låter det som en klok idé?
Idag är det tapetserar på spånskiva/tretex.

Men fundersr med på hur jag gör med alla gamla dörrfodder? Vill ej byta ut det helst.
För väggarna kommer ju bli dubbelt så tjocka än vad det är nu.

Huset är från 46

Nu är ju inte jag någon expert, men om huset är från -46 så borde väl innerväggarna minst vara klädda med spontade brädor.
I.s.f. är OSB ganska onödigt. Är det ytterväggar också är det kanske stående plank gissningsvis.
Riva ytskiktet och spåra/lös elen i väggarna och gipsa över. Kollar du grundligare tror jag inte att det passar jättebra med alla foder idag heller, så jag tror ej det blir något större problem.

Tror med det är spontade innerväggar.

Men är det inte spont-regel+isolering-spånskiva-tapet?

Eller ligger spånskiva kloss mot sponten?

T Timbuktu skrev:
Tror med det är spontade innerväggar.

Men är det inte spont-regel+isolering-spånskiva-tapet?

Eller ligger spånskiva kloss mot sponten?
Tror knappast att väggarna är isolerade. Det troliga är att du har 70 mm reglar som det sitter spontade brädor på. Utanpå det sitter nog en tapetklädd tretexskiva.

Du kommer ju dock märka så fort du börjar plocka ned.

Okej ja då är det ju onödigt med osb med då kan man ju sätta gipsen rakt på efter man tagit bort tretexen. Eller blir det fel?

Självklart märker jag det men försöker skapa en budget av kostnaderna innan jag river hela nedervåningen

T Timbuktu skrev:
Okej ja då är det ju onödigt med osb med då kan man ju sätta gipsen rakt på efter man tagit bort tretexen. Eller blir det fel?

Självklart märker jag det men försöker skapa en budget av kostnaderna innan jag river hela nedervåningen
Det bör absolut gå. Det kan vara lite ojämnt men så illa att du inte kan sätta gips rätt på borde det inte vara.

Sedan undrar jag också om du inte räknat lite tokigt. 75 kvadrat gips och OSB borde inte gå på mer än ca. 7-8k varav gipset endast är en tredjedel.

Aha okej men om man skulle regla ut från träväggen och isolera blir det fel i ett så gammalt hus?

75kvm är golvytan. Resten har jag räknat ut med måtten på väggarna och tagit till lite, samt räknat in skruv och lite spackel

T Timbuktu skrev:
Aha okej men om man skulle regla ut från träväggen och isolera blir det fel i ett så gammalt hus?

75kvm är golvytan. Resten har jag räknat ut med måtten på väggarna och tagit till lite, samt räknat in skruv och lite spackel
Pratar vi fortfarande om innerväggarna så påverkar ju inte det någonting, men jag hade snarare öppnat en sida och isolerat mellan brädorna och sen satt OSB+gips på ena sidan i.s.f.

Ok, det förklarar saken.

P
Riv. I efterhand kommer du tycka det är skönt med allt nytt. Byt dörrar och karmar också. Tråkig utgift nu. Betalar sig i längden, både ekonomiskt och personliga känslan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.