Vi flyttade in i vårt hus för knappt två månader sen och upptäckte häromdagen att innertaket i köket har släppt (?) och har sjunkit precis där lysrörsarmaturen satt (jag tog bort den i tron om att det var den som var boven och den skulle ändå bytas till nåt trevligare). Men det här verkar vara ett rejält kralligt innertak med gott om egenvikt.
Så, vad är det här för typ av innertak (att det är ens spåntad spånskiva av nåt slag är väl ganska klart), hur monteras det och hur kommer jag bäst till rätta med det här och får ett plant innertak igen?
Det sitter gles på ca 600 mm c-c som man kan skruva i men det syns inga skruvhål eller spackelprickar så jag gissar att det är nån annan typ av montering av det här. Vi är inte i tagen att måla om eller byta innertak i köket än på ett tag om det kan hjälpas, även om det kanske hade varit trevligt (har ett badrum och en fasad att ta tag i nu första året).
Tack!
Så, vad är det här för typ av innertak (att det är ens spåntad spånskiva av nåt slag är väl ganska klart), hur monteras det och hur kommer jag bäst till rätta med det här och får ett plant innertak igen?
Det sitter gles på ca 600 mm c-c som man kan skruva i men det syns inga skruvhål eller spackelprickar så jag gissar att det är nån annan typ av montering av det här. Vi är inte i tagen att måla om eller byta innertak i köket än på ett tag om det kan hjälpas, även om det kanske hade varit trevligt (har ett badrum och en fasad att ta tag i nu första året).
Tack!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är du säker att taket är på väg ner så det inte är dosan som är på väg upp.
Kolla med en rätskiva.
Protte
Kolla med en rätskiva.
Protte
Har själv spontad tretex i några rum som är klamrad i sponten. Detta har skurit igenom på ett par ställen och då börjat hänga på liknande vis. Att laga det osynligt utan att riva ner hela innertaket är nog tyvärr svårt, men jag skruvade de värsta ställena i skivkanterna och spacklade skallarna. Blev helt OK efter målning. Får se till att pricka glesen bara.
Det monteras antagligen genom att man skruvar/spikar i en kant på skivorna och sen skjuter in nästa skiva i ett spår för att dölja skruven, se video i länken. Så ska du åtgärda de sjunkna skivorna så är det nog bara att plocka ner skiva för skiva. Men har du otur är de antingen klammrade eller limmade och då är de inte så lätta att få bort utan att ha sönder dem. I så fall är det nog byta hela innertaket som gäller. Alternativt att dra skruv rakt genom plattorna och sen spackla och måla eller dölja skruvarna med en list
https://www.k-rauta.se/produkt/takskiva-huntonit-brilliant-11x620x1220mm-302m/7055750502017
https://www.k-rauta.se/produkt/takskiva-huntonit-brilliant-11x620x1220mm-302m/7055750502017
Givet att du har en skarv nära dosan och vad som ser ut som tillräckligt mellanrum försök få upp en liten kamera eller spegel och försök se hur det ser ut vid skarven. Hittar du något clips eller liten plastbit där på regeln eller på ovansidan av undertaket har denna släppt. Ett annat scenario är att du ser en tunn spik som sticker ut
för att köpa tid annars kan du stämpa upp taket och spika/skruva igen längs skarvarna (förutsatt att dessa är under reglarna). Givetvis åker du på några spik/skruvskallar som syns men bättre det än ett tak i huvudet
för att köpa tid annars kan du stämpa upp taket och spika/skruva igen längs skarvarna (förutsatt att dessa är under reglarna). Givetvis åker du på några spik/skruvskallar som syns men bättre det än ett tak i huvudet
Klicka här för att svara