Hej ska bygga en ny tät plåtskodd balkong då vi tröttnat på droppet från våran med trallgolv som jag fick riva då väggen behövdes fräschas upp.....

Bredd 310cm djup 200cm har kvar dom gamla tryckta stolparna som är tryckta 95x95 och är ca: 150cm ut från väggen

Hur ska jag dimensionera stommen?

Tänkte antingen hänga reglarna ut från huset i balkskor i timmerväggen alt. sätta en 45x120/145 som reglarna får stå på, vad är bäst där?

Vad ska jag ha för bärande balk ute mellan stolparna som reglarna ska vila på?
Vilken dimension räcker på reglarna i regelvärket? blir ju ca:150cm spännvidd och 50cm utstick efter det?

Tänkte skruva råspont om det blir tillräckligt stabilt som ska påtkläs med dubbelvikt plåt (av plåtslagaren) sedan lägga ett trallgolv över det och ha vitmålad undersida på hela balkongen så det blir fint mot ytterdörren som är under den.

Vore tacksam för tips så jag får ihop det innan vintern kommer :)

Låter lite klent... 90x315 limträ (66x315 kan räcka beroende på snölast) med golvreglar 45x220 skulle jag tro är mer "standard" dimensionering...

Tänk på att det kommer att samlas en hel del skräp och blir jord med tiden som det kan börja växa i om du inte kan lyfta och rensa trallen!

Ok 90x315 låter grovt och även 45x220?

På den balkongen jag har haft i ett antal år så var balken mellan stolparna som bärlinan hängde på 45x195
och bärlinan 45x145 (max spännvid vid 60cc är 2,3m)

Borde väl inte bli så mycket tyngre med en tät balkong som mot en tryckt glesbalkong eller?

Jag har nämligen lite trångt mellan balkongdörren på övervåningen och ytterdörren under ca:48cm och vill ha en bra plåtuppvik under glaspartiet/balkongdörren då det vätter mot väst och det vill driva på bra med regn där.

Kanon med tips på hur jag löser detta på bästa sätt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.