2 931 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Gips, t-list skarva över råspont
Har gammal vävtapet på samtliga väggar. Tänkte sätta vanligt gips på de flesta väggarna och några ställen renoveringsgips.
Innerväggarna består av:
gips 13 mm
Råspont 22mm
Regel 2” (50x50)
råspont 22mm
Gips 13mm
Måste jag skruva nästa lager gips i reglarna eller kommer det fungera att sätta direkt i råsponten utan underliggande regel?
Behöver jag isf använda en s k T-list mellan gipsskivorna?
hur hade ni gjort?
Innerväggarna består av:
gips 13 mm
Råspont 22mm
Regel 2” (50x50)
råspont 22mm
Gips 13mm
Måste jag skruva nästa lager gips i reglarna eller kommer det fungera att sätta direkt i råsponten utan underliggande regel?
Behöver jag isf använda en s k T-list mellan gipsskivorna?
hur hade ni gjort?
måste fortsätta fråga.....
1) På några ställen är det 120 cm mellan bakomliggande regler behövs fortfarande inte t-list mellan gipsskivorna?
2) Om det är oregelbundet mått mellan vissa reglar som faller utanför standarden 30/60/90/120 hur gör man då för att få till fasningen där man ska spackla mellan skivorna?
3) ska skivorna sitta dikt an mot tak eller golv, var är det bästa att få en springa? Jag tänker att det är bra att få en springa eftersom huset rör sig (det är ett trähus?
1) På några ställen är det 120 cm mellan bakomliggande regler behövs fortfarande inte t-list mellan gipsskivorna?
2) Om det är oregelbundet mått mellan vissa reglar som faller utanför standarden 30/60/90/120 hur gör man då för att få till fasningen där man ska spackla mellan skivorna?
3) ska skivorna sitta dikt an mot tak eller golv, var är det bästa att få en springa? Jag tänker att det är bra att få en springa eftersom huset rör sig (det är ett trähus?
Klicka här för att svara