Håller på att renovera ett gammalt garage där väggarna delvis varit i väldigt dåligt skick pga takläckage.

Nu har turen kommit till att se över garageporten. Jag begriper inte riktigt den gamla konstruktionen. Det är en träbalk som är ca 80 x 220 (ohyvlad) som går tvärs över öppningen. Denna är spikad mot några tunnare reglar som också går tvärs över öppningen. Den grova träbalken verkar endast ha suttit i dom tunnare reglar som vilat på 90x90 pelare på bägge sida om porten (dessa pelare var ruttna längst ner så hängde fritt i luften). Verkar som att själva dörrkarmen har bärande funktion.

Till saken. Porten är 250 cm bred vilket jag antar är ett standardmått. Vad ska jag välja för dimension på balk över porten?

Den nya väggen har jag reglat upp med 45 x 145. Funderar på att spika ihop två st 45 x 145 på vardera sida om porten för att hålla upp balken. Sedan kanske två eller tre reglar ihopspikade stående på högkant. Kanske 45 x 195 eller 45 x 220?

Följande uppgifter behövs: Garagets planmått, snözon, sitter porten på långsidan?

Porten sitter på kortsidan. Taket lutar från porten bakåt idag (4 grader). Kommer att göra om till sadeltak senare, med en liten del som lutar framåt med brant taklutning (40 grader), och det mesta bakåt (14 grader).

Garaget är 7 m brett och ca 11 meter djupt. Bärande mellanvägg 5.5 meter in (95 tjock).

Snözon 3.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.