M
Tidigare ägare har gjort en dörröppning i källaren i vad jag antar är bärande vägg. Väggen är gjord av betonghålsten och öppningen har varit där i några år minst. Golvet på övervåningen (enplanshus byggt 1946) lutar lite ovanför denna dörröppning.

Är detta en tillräcklig avväxling eller bör jag vara orolig?Brukar man använda plattjärn såhär?

• Dörröppning i betonghålsvägg med plattjärn för förstärkning och synliga ojämnheter ovanför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nej det skall vara vinkeljärn

• Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
T tergo skrev:
nej det skall vara vinkeljärn
Sent svar från min sida, sorry, men hur bör jag gå tillväga för att göra om detta? Det har ju satt sig så måste väl på något sätt höja det några millimeter och sedan växla av korrekt.

Har inte kunnat se om det går någon balk som stödjer sig över dörröppningen, men hoppas inte det. Fast att det buktar ned lite tyder väl kanske på att det är en balk som inte får stöd?

Skulle gissa att det ligger en golvbjälke precis över dörren då det ligger en spikrad i taket där. Ser ut som att väggen ovanför dörren börjat spricka lite.

M
Centano Centano skrev:
Skulle gissa att det ligger en golvbjälke precis över dörren då det ligger en spikrad i taket där. Ser ut som att väggen ovanför dörren börjat spricka lite.
Ja, kanske. Dock sitter spikraden vid sidan om öppningen på andra sidan väggen. Och det är ganska gott om kraftiga spikrader i taket så detta borde vara en av många bärande golvbjälkar. Att en ligger över öppningen i hjärtväggen kanske inte är så farligt, förutom sättningar då. Det verkar dock ha stannat av, har inte varit någon förändring på 6 månader iafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.