Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det känns som ett hus från 1930-50-talen som är ombyggt. Bärande väggar verkar vara murade. Bjälklaget är sannolikt armerad betong. Om dessa antaganden stämmer, är det mycket osannolikt att den markerade väggen är bärande. Genom att kontrollera med vilket material den är byggd kan man vinna ytterligare säkerhet. Är den t.ex. gjord av trä, plank eller reglar, kan den aldrig vara bärande för ett betongbjälklag.
J justusandersson skrev:Det känns som ett hus från 1930-50-talen som är ombyggt. Bärande väggar verkar vara murade. Bjälklaget är sannolikt armerad betong. Om dessa antaganden stämmer, är det mycket osannolikt att den markerade väggen är bärande. Genom att kontrollera med vilket material den är byggd kan man vinna ytterligare säkerhet. Är den t.ex. gjord av trä, plank eller reglar, kan den aldrig vara bärande för ett betongbjälklag.
Okej! Tack så mycket! Väggen är gjord av slaggsten (gråsuggevägg)
Står inför precis samma fråga och ser att det aldrig kom ett svar?
har en slaggstensvägg som delade kök och vardagsrum tidigare. Tidigare ägare har tagit bort två tredjedelar och jag vill t bort resterande. Ok från styrelsen så länge den inte är bärande. Har dock otroligt svårt att tänka mig väggen som brände då den är oerhört porös. Bor i en två som tidigare var två ettor där man tagit upp hjärtväggen för att koppla ihop. Jag jämför väggarna och ser att den bärande är ca 50cm tjock och bastant, denna är endast 10cm och tillåter att vibrationer och ljud fortplantar sig när man knackar.
har en slaggstensvägg som delade kök och vardagsrum tidigare. Tidigare ägare har tagit bort två tredjedelar och jag vill t bort resterande. Ok från styrelsen så länge den inte är bärande. Har dock otroligt svårt att tänka mig väggen som brände då den är oerhört porös. Bor i en två som tidigare var två ettor där man tagit upp hjärtväggen för att koppla ihop. Jag jämför väggarna och ser att den bärande är ca 50cm tjock och bastant, denna är endast 10cm och tillåter att vibrationer och ljud fortplantar sig när man knackar.
Klicka här för att svara