OM man nu skulle få för sig att gjuta egna betongrör... hur gör man då?
Vad använder man som stomme, som sen kan tas bort ur håligheten?
Jag vet, det finns färdiga betongrör osv osv, men jag blir nyfiken ändå.
 
Mats-S
Vintunna kanske? :cool:
 
Vad har du för krav på slutresultatet och vilka dimensioner tänker du dig? Lättast är förstås att ta ett annat rör som gjutform, plast, eller papprör kanske är smidigast? Annars går detjju alltid att bygga form med formbrädor som fästs på en regelstomme som är rund.
 
Vad ska du använda dem till? Och det är rör du ska göra och inte betongringar/brunnsringar?
Betongrör gjordes "stående" bl.a. i maskiner med en lös metallfot i botten på formarna där betongen vibrerades så hårt att kärna, oljades före varje gjutning, kunde tas bort direkt efter att de vibrerats, kärnan drogs rakt ned i utrymme under maskinen. Efter de härdat över en natt knackades metallfoten bort. Betongringar/brunnsringar gjordes på liknande sätt.
Men det var en beskrivning av hur de massproducerades, det fanns säkerligen en mera manuell tillverkning före maskintiden.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den här tyckte Youtubes algoritm att jag skulle se för ett år sedan:

 
  • Gilla
edsel och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här tyckte Youtubes algoritm att jag skulle se för ett år sedan:

[media]
Fascinerande. Särskilt han som verkar kasta in lite betong på måfå — och så blir det exakt rätt.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Man kastar in och fördelar där efter med järnstång/rör samtidigt som den rotetar.
Det jag beskrev var metoden på 70-talet i Sverige, sedan ersattes betongrören av "plast" i olika former.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man kastar in och fördelar där efter med järnstång/rör samtidigt som den rotetar.
Det jag beskrev var metoden på 70-talet i Sverige, sedan ersattes betongrören av "plast" i olika former.
Tillverkas fortfarande mängder med betongrör och brunnar även om plasten har större marknadsandel nu än på 70-talet.
 
Trodde faktiskt att alla rör i Sverige var ersatt av "plast" har inte sett några de senaste 20 åren, men det finns kanske i de grövsta dimensionerna. Berätta gärna mera då jag gjorde brunnsbottnar ock trekammarnbrunnar mellan lumpen och fortsatt skola en gång i tiden.
 
  • Gilla
edsel
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Trodde faktiskt att alla rör i Sverige var ersatt av "plast" har inte sett några de senaste 20 åren, men det finns kanske i de grövsta dimensionerna. Berätta gärna mera då jag gjorde brunnsbottnar ock trekammarnbrunnar mellan lumpen och fortsatt skola en gång i tiden.
I princip alla stammar för dagvatten och avlopp är i betong samt tillhörande brunnar. Blir billigast så då man kan återfylla med vad skit som helst. Plasten kräver finare material och är känsligare för dåligt packning under.

Med betongen så vet man också ungefär hur lång livslängd det har i stora nät, plasten är inte lika väl beprövad än. Samt att det är lättare att laga betongledningar utan specialgrejor.
 
P Prodigys skrev:
I princip alla stammar för dagvatten och avlopp är i betong samt tillhörande brunnar. Blir billigast så då man kan återfylla med vad skit som helst. Plasten kräver finare material och är känsligare för dåligt packning under.

Med betongen så vet man också ungefär hur lång livslängd det har i stora nät, plasten är inte lika väl beprövad än. Samt att det är lättare att laga betongledningar utan specialgrejor.
Vet inte riktigt om jag håller med om det med vad som är vanligast. Det varierar stort med tanke på vem ledningsägaren är. Jag vet att trafikverket oftast lägger betong men på mitt jobb (Karlskrona kommun) lägger vi nästan uteslutande plaströr.

Jag kan hålla med dig om att betongen är bättre där det är högre belastning på rören, betongens stora nackdel är känsligheten för svavelväte som bildas i spillvattennäten.
 
N NoOne2k skrev:
Vet inte riktigt om jag håller med om det med vad som är vanligast. Det varierar stort med tanke på vem ledningsägaren är. Jag vet att trafikverket oftast lägger betong men på mitt jobb (Karlskrona kommun) lägger vi nästan uteslutande plaströr.
Kanske stämmer, jag gick bara på vad jag sett. I dom kommuner där jag varit i kontakt med rör och brunnar har allt i gator som är 400ø eller större varit betong.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.