Det är en viktig upplysning att huset har ett brutet tak och att du är allra högst upp och jobbar. Det ändrar förutsättningarna. Sedan är det viktigt att man gör skalriktiga uppmätningar, när ritningar saknas. Jag har svårt att förstå att din 3-d skiss i inlägg #12 är samma utrymme som bilderna i #15.
Taklösningen för ett brutet tak brukar se ut ungefär som på nedanstående bild (lite knepigt perspektiv). Behovet av stödben i den översta triangeln brukar inte vara så stort eftersom det ofta är ganska små mått. Det beror givetvis på mått, snözon, taklutning och bjälkarnas dimensioner. Jag gissar att dina takbjälkar är 3x7 tum (75x175 mm), något av en standarddimension för mycket på den tiden.
3D-modell av brutet tak med stödben och takbjälkar i principiell konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är en viktig upplysning att huset har ett brutet tak och att du är allra högst upp och jobbar. Det ändrar förutsättningarna. Sedan är det viktigt att man gör skalriktiga uppmätningar, när ritningar saknas. Jag har svårt att förstå att din 3-d skiss i inlägg #12 är samma utrymme som bilderna i #15.
Taklösningen för ett brutet tak brukar se ut ungefär som på nedanstående bild (lite knepigt perspektiv). Behovet av stödben i den översta triangeln brukar inte vara så stort eftersom det ofta är ganska små mått. Det beror givetvis på mått, snözon, taklutning och bjälkarnas dimensioner. Jag gissar att dina takbjälkar är 3x7 tum (75x175 mm), något av en standarddimension för mycket på den tiden.
[bild]
Hm, jag har tänkt genom ditt inlägg lite & kommit fram till att jag måste specificera lite tydligare vad jag menar. Har försökt sammanfatta tidigare inlägg i 3 bilder som förklarar dels vad jag vill göra, vart jag hittar avlastning för den övre triangeln på våning 2 för det brutna taket. Det som jag undrar över mest är fortfarande - när man tog bort kattvinden (dvs. stödbenen på våning 2 till den övre triangeln på vinden) - räcker det med att lasta av i den övre triangeln med en horisontelll balk? detta verkar finnas överallt i mitt hus, förutom där stödbenen är kvar (i sovrummet & i klädkammaren med en horisontell balk mellan. Jag inser också att jag måste rita upp allt samt måttsätta, har dock inte hunnit med att göra detta ännu.

Illustration av en byggplan med markerade stödben och balkar för en husrenovering, inklusive sektioner för badrum och klädkammare.
Skapa konto

Jag ska alltså bygga ut badrummet våning 2 & behöver få bort pelaren i gamla klädkammaren, antingen tar jag enkelt bara bort den, som överallt i resterande hus - eller så flyttar jag den enligt nedan bild:

Byggritning som visar förslag på förändring av stödstruktur i hus, med markerad sektion och dimensioner.
Skapa konto

Om jag flyttar pelaren in i sovrumsväggen så kommer jag behöva lasta av den takstol som nu inte har något underliggande stöd? Se illustration sektion 1 för att se hur man har fördelat last i den övre triangeln där det inte finns några stödben (från f.d. kattvindar) på våning 2 kvar.

Illustration och foton på takkonstruktion med beskrivande text om fördelning av last utan stödben på vinden.
Skapa konto

Är det någon som har sett att man kan fördela last mellan takstolar på detta sätt?

Bilden börjar klarna lite. Man ska nog se tillkomsten av stödben och balkar i översta triangeln som ett sätt att kompensera för de borttagna stödbenen på våningen under. Man försöker ta ner delar av taklasterna andra vägar. Det verkar inte helt inkompetent. Jag återkommer ikväll.

• Gilla
Bass3n och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har tagit ett beslut för hur jag kommer göra detta. Jag kommer ta i lite med hängslen och livrem. Den enda takstolen som kommer bli lindande är takstol 4 på första bilden. På våning 2 så kommer jag flytta pelaren och korta balken enligt nedan:

Ritning som visar flytt av pelare och förkortad balk på andra våningen med markerad takstol nr. 4.
Skapa konto

Uppe på vinden så tänker jag att jag förstärker stödet till takstol 4 genom att dra en balk i den övre triangeln av takstolarna så som man hade gjort tidigare för alla andra takstolar.
Ritning av husplan med markerad takstol 4 och förstärkt balk i övre triangeln av takstolarna.
Skapa konto

Dessutom har jag noterat att takstol 4 redan är förstärkt genom att man har murat ut stöd från murstocken på vinden som takstol 4 vilar mot enligt denna bild:

Takstol vilar mot murstock på vind med synliga träbjälkar och murat stöd.
Skapa konto

Allt som allt så ser jag inte hur flytten av pelaren på våning 2 kommer påverka taket/husets hållfasthet om jag tillämpar ovanstående åtgärder.

Mvh

Glöm inte att kolla var den nya pelaren hamnar i förhållande till våningen under(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.