Hej och hallå. Jag har fått tag i två stycken balkongdörrar (helglas), en vänster resp höger hängd dörr. Det är inåtgående och jag kommer ha en balkong utanför. Det passar utmärk att ha dem men vill montera dem karm-i-karm så det blir en så "tunn" mittstolpe som möjligt där jag öppnad båda dörrarna. . Jag tänker att man skuvar dem karm i karm i mitten och hanterar båda dörrarna som en enda enhet, och använder karm-skruvar som vanligt på var sida om den denna "dubbeldörr". På var sida om "dubbeldörren " som vanligt med karmskruv och drevisolering. .
Jag kan ta den försämrade isoleringen just där på den "mittstolpen" för just estetikens, att upplevas som en dubbeldörr inte som två separata dörrar som sitter för nära varandra ...
Kloka kommentarer?

på senare år är det någon fönster o dörrtillverkare som inte har hålen till karmskruven på samma höjd på vänster och höger sida , då kan man skruva ihop två karmar med 50 mm karmskruv istället för dyra karmhylsor

Stefan N Stefan N skrev:
Kommer nog kännas konstigt med mittstolpen där istället för en dubbeldörr.
Finns speciella karmskruv för ihopsättning karm-karm.
[länk]
Ja, det är lite konstigt med mittstolpe men men jag fått tag i två helt nya som blivit fel mått på till låg kostnad. Två helglasade balkongdörrar, en vänster och en höger har jag redan. Tänker att det blir bättre att ha så smal mittstolpe som möjligt genom att strunta i regel mellan dem.... :-)

T tergo skrev:
på senare år är det någon fönster o dörrtillverkare som inte har hålen till karmskruven på samma höjd på vänster och höger sida , då kan man skruva ihop två karmar med 50 mm karmskruv istället för dyra karmhylsor
Va smart, tack för tipset - jag undersöker det i morgon.( Tillverkare är Traryd. )

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.