Skall lägga trall på ett låglutande som lades för 5 år sedan och består av en derbigum-matta.
Ett tak med låg lutning, täckt av en svart derbigum-matta, med reglar som förbereds för trall intill ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inhandlat 8 st 45x170 reglar som skall klyvas på längden för att kompensera en del för taklutningen. Höjden blir 45mm mot huset och 125mm längst ut.
Klyvda reglar på en svart derbigum-matta, förberedda för montering av trall med pallbrickor synliga.
Skapa konto

Nu är den stora frågan vilken sida jag skall vända uppåt? Reglarna kommer vila på pallbrickor (min 5mm) + bitar av (4mm) derbigum mot taket (cc 60). Jag tänker behandla snittytan med cuprinol och har förberett remsor med takpapp som skall ligga mellan regel och trall.
En burk med träolja märkt Cuprinol och högar av svarta derbigum-remsor på ett betonggolv.
Skapa konto

Det känns bäst att lägga snittytan nedåt för att får den spikraka sidan uppåt av regeln mot trallen. Men enligt svenskt träs intruktioner bör snittytan vändas uppåt:

Bra att veta om impregnerat trä - bearbetning

För att uppnå maximal varaktighet hos virket ska man undvika bearbetning och klyvning. Man riskerar annars att blottlägga kärnveden i furu som, trots viss naturlig beständighet mot träförstörande organismer, inte har samma skydd som den impregnerade splintveden i furu.

För konstruktioner i mark eller vatten bör man tänka på att alltid vända obearbetade ytor nedåt och bearbetade uppåt. Det obearbetade ändträet har nämligen det bästa skyddet.

Där det är oundvikligt med kapning och viss bearbetning, bör man efterbehandla dessa ytor med ett träskyddsmedel, behörighetsklass 3, avsett för ytbehandling.
Vad tror ni? Kommer det vara någon fara att ha snittytan nedåt om den är uppallad och behandlad med olja?

Jag tror inte att det har någon större betydelse i ditt fall. A impregneringen är till för att skydda mot mark- och jordkontakt och då är snittytan förmodligen något sämre impregnerad, men det är ju inte aktuellt här. Jag kan tänka mig att det är lättare att göra en snygg läggning med snittytan vänd neråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.