Hej,
Provar nu att skriva mitt första inlägg här. Har länge läst på forumen och lärt mig mycket av er andra.
Nu till problemet jag stött på.
Har nyligen köpt ett hus som hade en stor ful murad eldstad med liten kassett nere i gillestugan.
Min plan var att ta ner yttersta lagret tegel från eldstaden för att minska ner volymen, samt att putsa slätt och göra snyggt och stoppa i en mycket större kassett. Helt enkelt ändra proportionerna på eldstaden/kaminen, från en gigantisk tegelklump med liten eld i till lite mer modernt rak och slät med större kamin.
Det gick bra att ta ner teglet, jag hade väntat mig att möta ytterliggare ett lager av tegel bakom, som då i sin tur skulle gå att putsa. Men problemet var att under dekorteglet så var det fuskat, stora hålrum mellan den riktiga eldstaden/huvan under och "fasaden" framför.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska komma vidare. Men ideerna jag har är följande.
Montera eldfasta skivor och klä in eldstaden, putsa skarvarna och måla allt och få det slätt och enhetligt.
Problemet är att allt jag hittar om att bygga eldstad med skivmaterial pekar på silca/sica kiselsilikatskivor. Dessa säljs av de flesta som säljer kaminer, men det är för det första dyra, även tjocka (50mm), då får jag tillbaka en del av volymen som jag kämpat så mycket för att minska ner.
Alternativet som jag trodde skulle funka var att montera mineritskivor, dessa verkar både vara tunnare i tjocklek, samt billigare, vilket borde va perfekt? Men efter att ha googlat och läst på så får de skivor som är eldfasta inte putsas.
Alternativet är då att mura upp håligheterna och putsa allt med nät. Men där vet jag inte riktigt vad jag ska använda som utfyllnad. håligheterna som ska fyllas är mellan 6-8cm djupa, så jag tror knappast man kan använda murbruk på så tjocka hål. Jag kan ju inte heller använda tegelstenar direkt för att mura igen. En tanke var att det borde finnas något liknande tegelkross som man kan blanda med bruket, lite större bitar som gör att det håller?
Ja som ni hör är jag fullständig novis på murning, jag är tacksam för alla tips och ideer jag kan få gällande det här.
Bifogar bilder, första bilden var hur det såg ut innan jag plockade ner teglet, de andra två efter.
Provar nu att skriva mitt första inlägg här. Har länge läst på forumen och lärt mig mycket av er andra.
Nu till problemet jag stött på.
Har nyligen köpt ett hus som hade en stor ful murad eldstad med liten kassett nere i gillestugan.
Min plan var att ta ner yttersta lagret tegel från eldstaden för att minska ner volymen, samt att putsa slätt och göra snyggt och stoppa i en mycket större kassett. Helt enkelt ändra proportionerna på eldstaden/kaminen, från en gigantisk tegelklump med liten eld i till lite mer modernt rak och slät med större kamin.
Det gick bra att ta ner teglet, jag hade väntat mig att möta ytterliggare ett lager av tegel bakom, som då i sin tur skulle gå att putsa. Men problemet var att under dekorteglet så var det fuskat, stora hålrum mellan den riktiga eldstaden/huvan under och "fasaden" framför.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska komma vidare. Men ideerna jag har är följande.
Montera eldfasta skivor och klä in eldstaden, putsa skarvarna och måla allt och få det slätt och enhetligt.
Problemet är att allt jag hittar om att bygga eldstad med skivmaterial pekar på silca/sica kiselsilikatskivor. Dessa säljs av de flesta som säljer kaminer, men det är för det första dyra, även tjocka (50mm), då får jag tillbaka en del av volymen som jag kämpat så mycket för att minska ner.
Alternativet som jag trodde skulle funka var att montera mineritskivor, dessa verkar både vara tunnare i tjocklek, samt billigare, vilket borde va perfekt? Men efter att ha googlat och läst på så får de skivor som är eldfasta inte putsas.
Alternativet är då att mura upp håligheterna och putsa allt med nät. Men där vet jag inte riktigt vad jag ska använda som utfyllnad. håligheterna som ska fyllas är mellan 6-8cm djupa, så jag tror knappast man kan använda murbruk på så tjocka hål. Jag kan ju inte heller använda tegelstenar direkt för att mura igen. En tanke var att det borde finnas något liknande tegelkross som man kan blanda med bruket, lite större bitar som gör att det håller?
Ja som ni hör är jag fullständig novis på murning, jag är tacksam för alla tips och ideer jag kan få gällande det här.
Bifogar bilder, första bilden var hur det såg ut innan jag plockade ner teglet, de andra två efter.
Ska den användas mycket dvs som primär värmekälla ?
Ska du mura upp så använd inte hålat tegel utan massivt tegel och det är inga problem att kapa så du får den önskade bredden /storleken.
Jag skapade önskad storlek genom att först göra utrymmet ännu större och sedan klädde den med eldfast tegel.
Har använt vanligt murbruk pga det ska vara en kamin där.
Följer tråden
Ska du mura upp så använd inte hålat tegel utan massivt tegel och det är inga problem att kapa så du får den önskade bredden /storleken.
Jag skapade önskad storlek genom att först göra utrymmet ännu större och sedan klädde den med eldfast tegel.
Har använt vanligt murbruk pga det ska vara en kamin där.
Följer tråden
Till TS. Jag tror det funkar bra att hugga ner tegel till mindre bitar och mura fast med vanligt murbruk i dina större håligheter.
Du ska ju ha en kassett och troligen? även en slang / rör från denna och upp en bit i skorstenen. Därav att du inte behöver mura med eldfast bruk. Det blir ju bara varm luft från kassetten på insidan av kåpan.
Rekommenderar att sätta ett galler långt upp så värmen kommer ut enklare.
Sen kan du putsa på tänkt sätt utvändigt.
//AA
Du ska ju ha en kassett och troligen? även en slang / rör från denna och upp en bit i skorstenen. Därav att du inte behöver mura med eldfast bruk. Det blir ju bara varm luft från kassetten på insidan av kåpan.
Rekommenderar att sätta ett galler långt upp så värmen kommer ut enklare.
Sen kan du putsa på tänkt sätt utvändigt.
//AA
Den ska inte användas mycket eller som primär värmekälla, egentligen mest för mysfaktorn då den står nere i vår gillestuga som är tänkt att funka som ett andra vardagsrum.B BiggeTheKing skrev:Ska den användas mycket dvs som primär värmekälla ?
Ska du mura upp så använd inte hålat tegel utan massivt tegel och det är inga problem att kapa så du får den önskade bredden /storleken.
Jag skapade önskad storlek genom att först göra utrymmet ännu större och sedan klädde den med eldfast tegel.
Har använt vanligt murbruk pga det ska vara en kamin där.
Följer tråden
Intressant att du nämner att om man murar så ska man inte använda hålat tegel, jag hade faktiskt en sotare som tittade som hastigast och han sa samma sak, om man vill ha ut värme ur murstocken så ska den muras på riktigt, men han var med på att om den bara ska användas för mysfaktorn kan man använda kalciumsilicatskivor, då dessa kommer skärma av värmen.
@BiggeTheKing, gjorde du även kåpan ovanför eldstaden? Det ser ut som putsat tegel?
Ah, ok, så iden om att krossa tegel och använda bitarna med bruk är rimligt alltså, jag tänkte att jag kanske var ute och cyklade med den iden? En kanske konstig fråga, men var köper man i så fall tegel (billigt) som man kan krossa?S saiter skrev:Till TS. Jag tror det funkar bra att hugga ner tegel till mindre bitar och mura fast med vanligt murbruk i dina större håligheter.
Du ska ju ha en kassett och troligen? även en slang / rör från denna och upp en bit i skorstenen. Därav att du inte behöver mura med eldfast bruk. Det blir ju bara varm luft från kassetten på insidan av kåpan.
Rekommenderar att sätta ett galler långt upp så värmen kommer ut enklare.
Sen kan du putsa på tänkt sätt utvändigt.
//AA
Om man inte ska använda hålat tegel, är solit tegel lätta att dela? När jag tog ner mitt så var jag tvungen att kapa några bitar och de var hålade, var mycket enkelt med en slagborr, de delade sig nästan direkt. Därmed var min första tanke i så fall hålat tegel för att det är lättare att dela till små bitar.
Det går inte att köpa mini tegelstenar nånstans annars då? som är typ 5cm djupa?
Torrkapade stenar med Diamantskiva på rondellen. Funkar fint dom som är duktiga klyver med hammaren.
Ok, tack för alla tips. Blir till att hitta billigt tegel på blocket då och kapa till små bitar då.
En annan fråga, hur tjockt kan man lägga bruk? Kan man göra i flera omgångar för att få det tjockt. Jag ser flera ställen där jag gärna skulle kleta på bruk som fyllnad istället för små tegelbitar och bruk? Har som sagt ingen erfarenhet av bruk utan bara spackel, så det vet jag ungefär hur tjockt man kan lägga.
En annan fråga, hur tjockt kan man lägga bruk? Kan man göra i flera omgångar för att få det tjockt. Jag ser flera ställen där jag gärna skulle kleta på bruk som fyllnad istället för små tegelbitar och bruk? Har som sagt ingen erfarenhet av bruk utan bara spackel, så det vet jag ungefär hur tjockt man kan lägga.
En liten uppdatering, projektet har legat på is medan annat pågått hemma. Men idag fick vi nya kassetten installerad.
Postar bild.
Pratade med installatörerna som även var murare.
De var helt med på idén om att använde mineritskiva och köra vanligt bredapackel och väggfärg på. Så nu är jag tillbaka på den idén.
Mineritskivor/cementfiberskivor kostar ju ingenting och är ju bara att slänga upp. Kommer kika vidare på det alternativet. Någon här som har några åsikter eller erfarenhet om det?
Idén är att låta skivorna komma nära kassetten och innesluta den så håligheterna runt försvinner.
Fortsättning följer.
Postar bild.
Pratade med installatörerna som även var murare.
De var helt med på idén om att använde mineritskiva och köra vanligt bredapackel och väggfärg på. Så nu är jag tillbaka på den idén.
Mineritskivor/cementfiberskivor kostar ju ingenting och är ju bara att slänga upp. Kommer kika vidare på det alternativet. Någon här som har några åsikter eller erfarenhet om det?
Idén är att låta skivorna komma nära kassetten och innesluta den så håligheterna runt försvinner.
Fortsättning följer.
Hej, det blev mineritskivor. Har dock ej satt upp dem än, sommaren kom imellan, men materialet inköpt.HannaML skrev:
Det kluriga som är kvar är att jag tänker använda mig av stålreglar för att få ihop det, och är osäker på hur man ska tänka med pluggen jag ska fästa in dem med. All tegelplugg är ju av plast, så osäker på vad de klarar för temperaturer.
Klicka här för att svara






