Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
med en metallprofil inspacklad på hörnet hade det ju inte blivit något märke alls.....
Jodå. ett vitt märke hade det blivit. och det hade synts på 100 meters håll på den gröna väggen. Har metallprofil inspacklad i alla hörn och jag vet exakt hur känsliga hörnen är ändå.
Nu kan jag fixa med 0502y standard vit som alltid finns hemma istället för att åka till färgbutiken och blanda till en ny burk då den gamla torkat.

Snailman
Cheesen Cheesen skrev:
Jodå. ett vitt märke hade det blivit. och det hade synts på 100 meters håll på den gröna väggen. Har metallprofil inspacklad i alla hörn och jag vet exakt hur känsliga hörnen är ändå.
Nu kan jag fixa med 0502y standard vit som alltid finns hemma istället för att åka till färgbutiken och blanda till en ny burk då den gamla torkat.

Det är lite skillnad på metall och metall, de jag länkade till är i stål, men tex Biltema har i aluminium, och de brukar vara tillknycklade redan i deras ställ.

Cheesen
Snailman Snailman skrev:
Det är lite skillnad på metall och metall, de jag länkade till är i stål, men tex Biltema har i aluminium, och de brukar vara tillknycklade redan i deras ställ.
Ja nog var det stål jag satte. Stört omöjligt att justera där hörnet inte var riktigt 90 grader:-)

Jag har kört på Aquabead men tyckte det fäste dåligt mot väggen så jag limmade fast dem med vävlim. Och sen spackling på det

• Gilla
Adde.S
  • Laddar…
Jasså jag tyckte det
G Galten skrev:
Jag har kört på Aquabead men tyckte det fäste dåligt mot väggen så jag limmade fast dem med vävlim. Och sen spackling på det
Jasså? Jag tycker det har fungerat klockrent. Ser till att hörnet är dammsuget och dammfritt. Duschar på rikligt med vatten på listen med en blomspruta. Har inte bråttom att trycka dit listen utan ger det någon minut så att limmet hinner lösas upp. Sen bara trycka dit och gnugga lite längs hela listen.

Har testat någon annan plast-list som bara skulle fästas med gipsskruv men den var kass. blev vågig mellan skruvarna och svår att få spacklet att täcka ordentligt. Hade behövt skruva varannan cm för att få den att hålla sig tight mot vägg

• Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
D Distordera skrev:
är den inte svår att få in i hörnet utan att tejpen fastnar före?
Nej, det är inga problem. Limmet hugger inte.

S Stuff skrev:
Jasså jag tyckte det

Jasså? Jag tycker det har fungerat klockrent. Ser till att hörnet är dammsuget och dammfritt. Duschar på rikligt med vatten på listen med en blomspruta. Har inte bråttom att trycka dit listen utan ger det någon minut så att limmet hinner lösas upp. Sen bara trycka dit och gnugga lite längs hela listen.

Har testat någon annan plast-list som bara skulle fästas med gipsskruv men den var kass. blev vågig mellan skruvarna och svår att få spacklet att täcka ordentligt. Hade behövt skruva varannan cm för att få den att hålla sig tight mot vägg
Det är inte osannolikt att det var handhavandefel från min sida. Med extra lim blev det iaf helt idiotsäkert :)

• Gilla
JohanSbg
  • Laddar…
A
Cheesen Cheesen skrev:
Det är inte så noga. Sätt en snygglist istället, hörnet klarar barn och högljudda fester samt ser mycket trevligare ut.
[bild]
Har elva ytterhörn i huset och hade nog fått spunk om man inte listat.
[bild]
På bilden ovan ser man en typisk skada som blivit jätteful om det var spacklat och målat, nu syns den knappt i listen och är enkel att fixa.
känns ju som en 70-tals lösning.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det är lite skillnad på metall och metall, de jag länkade till är i stål, men tex Biltema har i aluminium
Håller inte aluminium kanske man ska börja fundera på hur man nyttjar sin bostad...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.