15 312 läst ·
27 svar
15k läst
27 svar
Förankra garderob som inte tätt mot vägg
Nej, du får inte fast skruven i garderobsstommen.N NathalieH skrev:
Det kan gå med en M4 gängstång som du bultar i stommen och fäster i en gipsmolly
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Ja det kommer ju inte att bli snyggt eller praktiskt men jag hade klyvit till en täcksida och monterat den i väggen på vänster sida med vinklar. Sedan hade jag fäst garderoben i täcksidan med skruv inifrån garderoben.
Hade antagligen gjort samma sak på andra sidan.
Sen när man behöver lufta elementet får man helt sonika ta bort garderoben därifrån om man inte vill ta hål i bakstycket.
Du kan inte jacka ur garderoben så att du får elementet innuti? det hade nog vart snyggaste lösningen
Hade antagligen gjort samma sak på andra sidan.
Sen när man behöver lufta elementet får man helt sonika ta bort garderoben därifrån om man inte vill ta hål i bakstycket.
Du kan inte jacka ur garderoben så att du får elementet innuti? det hade nog vart snyggaste lösningen
Om det går att stänga av elementet kanske man helt drastiskt kan såga lite i garderoben så att den går kloss mot väggen. Så hade nog jag gjort faktiskt.
Framgår inte riktigt av di beskrivning att det finns ett fönster bakom garderoben...N NathalieH skrev:
Foton från sidan hade hjälpt.
Brädan skulle vara som förlängning av en möbelvinkel/vinkeljärn. Svårt att hitta tillräckligt långa möbelvinklar.
Eller så skruvar ni en (vitmålad) skiva uppe på "taket" på garderoben som är lite bredare än garderoben så att skivan går hela vägen in till väggen. Och så ett par möbelvinlar eller en list uppepå skivan som skruvas i både skivan och väggen.
Då får ni dessutom lite stuvutrymme uppe på graderoben...
Vill ni göra det riktigt snyggt så fixar ni en smal "vitmålad" blindfront som täcker mellanrummet mellan garderob och vägg
Det var tanken från början. Men med en garderob på 35 cm djup och element 10 cm blir det inte så mycket förvaring kvar.A andersgrebin skrev:
Vi gav upp detta och placerade garderoben i rummet bredvid
—
Tack för alla tips i tråden!!
Antar att TS är nödd och tvungen att komplettera hemmet med en extra garderob och att det inte finns minsta chans att placera den någon annan stans? Den här placeringen är ju inte optimal om man säger så...
Men i så fall är jag böjd att hålla med ovanstående skribenter: såga ur bakstycket och tryck in skåpet mot väggen (och skruva fast högst upp så att det inte kan falla). Försök då att ha kvar en ram av bakstyckesmasoniten runt om hålet för bästa stabilitet. Dvs såga inte bort hela skivan ända in till sidostyckena.
Men i så fall är jag böjd att hålla med ovanstående skribenter: såga ur bakstycket och tryck in skåpet mot väggen (och skruva fast högst upp så att det inte kan falla). Försök då att ha kvar en ram av bakstyckesmasoniten runt om hålet för bästa stabilitet. Dvs såga inte bort hela skivan ända in till sidostyckena.
annars skulle det ev funka med
2 st Fönsterbänkskonsoler som fästs upp o ner en bit in från gavlarna ovanpå garderobstaket och man kapar av den delen lite som skall fästas i väggen och borrar ett par nya skruvhål i dem
https://habo.com/se/sortiment/hyllor-och-konsoler/hyllkonsoler/konsol-18515
2 st Fönsterbänkskonsoler som fästs upp o ner en bit in från gavlarna ovanpå garderobstaket och man kapar av den delen lite som skall fästas i väggen och borrar ett par nya skruvhål i dem
https://habo.com/se/sortiment/hyllor-och-konsoler/hyllkonsoler/konsol-18515
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skjutdörrar i min garderob fungerar inte
Fönster & Dörrar -
Hur fixa garderobsdörr (funkis) som inte går att stänga?
Fönster & Dörrar -
Bärande garderobsvägg eller inte? Plankhus
Lösvirke & Timmerhus -
Förankra eller inte? Blåser den omkull tro ni?
Fritidshus -
Hjälp med att integrera garderob
Byggmaterial & Byggteknik