D
Hej,

Jag funderar på att köra swedoor flexkarm och då är fodret 65mm.

Brukar golvlister (sockel) ha samma mått som foder eller brukar man gå upp (69mm) eller ner (56mm)?

Egentligen vill jag ha så smala foder som möjligt. Designen på huset är danskt 70-tal.

Mats-S
Nu är vi inne på tycke och smak :) Jag tycker att det ser betydligt bättre ut om golvlisten är bredare än dörrfodren, tror även att det är det som är "standard" (?)
Men om du vill lägga ner lite jobb, så kan du ju alltid såga ner flexkarm-fodret till 40mm som nog är klart snyggare i ditt 70-tals-hus. Blir ju lite målningsjobb också, men är det bara några få dörrar så är det väl görbart ;)

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ahh ok så på 70-talet var fodrena så klena som 40mm!?

Låter väldigt klent men så va de kanske.

isf tror jag att jag skoter i flexikarm och kör egna foder.

De kändes dock så smidiga de där flexikarmarna. Det blir aldrig bra att mål på de där färdigmåöade fodrena.

Mats-S
D Derbyboy skrev:
Ahh ok så på 70-talet var fodrena så klena som 40mm!
Yep, jobbade själv som snickare/timmerman på 70/80-talet, bruna smala foder var standard, vita mot tillägg i priset. Vi snickare gillade brunsvarta fodren eftersom man kunde fuskgera ytterhörnen, platta till dom med hammaren, sedan fram med svarta tuschpennan från fickan och måla hörnet svart, snabbt och snyggt :rofl:
Även mitt hus från 82 har 40mm foder, jag tycker det passar bäst med den tidsåldern.

D
Mats-S Mats-S skrev:
Yep, jobbade själv som snickare/timmerman på 70/80-talet, bruna smala foder var standard, vita mot tillägg i priset. Vi snickare gillade brunsvarta fodren eftersom man kunde fuskgera ytterhörnen, platta till dom med hammaren, sedan fram med svarta tuschpennan från fickan och måla hörnet svart, snabbt och snyggt :rofl:
Även mitt hus från 82 har 40mm foder, jag tycker det passar bäst med den tidsåldern.
Strålande då skippar jag flexikarmen och kör på foder och golvlist 43mm. 43mm säljs av bla. Bauhaus.

Det kommer väl passa i den här skönheten.

jag har bytt ut den skogsgröna heltäckningsmattan, vävtapeten och de bruna listerna. Mexiteglet blir dock kvar :)

Redigerat av moderator:
Mats-S
D Derbyboy skrev:
jag har bytt ut den skogsgröna heltäckningsmattan, vävtapeten och de bruna listerna
Men va fan, det är ju ett brott mot K-märkningen, får man göra så? :crysmile::crysmile::rofl::rofl:

Men nu har du en bra middagsbjudningshistoria varför vi snickare satte in så mycket bruna lister på 70/80-talet:cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.