Hej,

Jag håller på att renovera ett rum i ett hus byggt -69.
På två av väggarna sitter det någon gammal typ av spånskiva under tapeten och bakom det ser det ut att sitta en panel. Se bilder nedan.
Finns det någon risk i att sätta gipsskivor utanpå befintlig tapet och spånskiva för att slippa riva. Skivan smular mer eller mindre bara sönder.

Är det värt att byta ut isoleringen mot yttervägg om det inte gjorts sen -69 eller kommer det inte göra någon skillnad?

Befintliga skivor går inte hela vägen ner. Se bild. Ska man lämna en liten glipa för att lättare komma åt eldragningar?

En av väggarna som är yttervägg består av lecablock. Se bild med fönsterkant i. Ska man täta springor mot betongtaket för extra isolering eller vill man ev ha lite luftspalt. Det är inte så att det verkar dra från springorna i dagsläget.

Stort tack på förhand!
Bild av gammal spånskiva med sönderriven del avslöjande vitt material och panel under tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt där gammal spånskiva möter betongtak och en trälist syns i skarven.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med gammal spånskiva under tapet och en synlig springa vid taket över fönsterkarmen.
Skapa konto
Slitet rumshörn med gammal tapet ovanför en träsockel och laminatgolv, tecken på renoveringsbehov.
Skapa konto

Det är Tretex och inte spån så dom går inte skruva i som spån men har du nåt under att fästa i så går det bra.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det ser ut som treetex och det går bra att sätta gips utanpå om det är tillräckligt rakt och finns reglar att skruva i.

Vi planerar att sätta upp lite väggfasta bokhyllor i rummet så då kanske man ska riva dem ändå.
Har ni några tips på hur man bäst får ner dem? Verkar bara smula sönder när jag försöker lossa med kofoten.

R Rulle86 skrev:
Har ni några tips på hur man bäst får ner dem?
Nej, dom är mjuka och brukar sitta med några hundra spikar per sida, så det är bara att bita ihop och smula ner dom...

Drygt men bara att bita i.

Har ni några tankar gällande de andra frågorna?
Ska man lämna en glipa nertill (och upptill) som tidigare ägare gjort?
Och vad tänker ni om att byta isolering samt att täta runt lecablocken?
Tack på förhand!

R Rulle86 skrev:
Vi planerar att sätta upp lite väggfasta bokhyllor i rummet så då kanske man ska riva dem ändå.
Har ni några tips på hur man bäst får ner dem? Verkar bara smula sönder när jag försöker lossa med kofoten.
Jag rev precis massa gammal masonit, som iofs är mycket mer hållbar, men även där gick den ju sönder med kofot så jag valde att dra ut spikar och klammer med hjälp av hammare och en skruvmejsel som jag hamrade in i klarmrarna. Just för att få ner den i så stora stycken som möjligt. Antar att det är svårare för dig, du kanske inte ens ser var den är fäst?

Nej tyvärr inte. Sitter tapet över så ser inga spikar...

Nu har jag rivit trerexen. Panelen under är torr men jag är lite osäker på om detta är mögel eller inte. Kanske svårt att se på bilden.
Kan man dra på ny gips på det bara eller är det bäst att byta ut panelen också?

• Närbild på en träpanel med misstänkta mögelfläckar och spikar, efter rivet tre-rex.
    Skapa konto
R Rulle86 skrev:
Nu har jag rivit trerexen. Panelen under är torr men jag är lite osäker på om detta är mögel eller inte. Kanske svårt att se på bilden.
Kan man dra på ny gips på det bara eller är det bäst att byta ut panelen också?
Som du skriver svårt att se på bilden, är det utbrett över stora ytor? Är panelen styv, plan och bra att skruva i vore det ju väldigt skönt att ha den under gipsen, istället för att byta ut mot OSB eller liknande för att få en hållbar vägg.

Den är fin och plan så i övrigt ser den bra ut.
Om det skulle vara mögel bör väl panelen vara fuktig och det borde synas på varje bräda. Väldigt sporadiskt och den ser som sagt väldigt torr ut.
Tänker att man kanske gipsar rakt på ändå.
Ska man sen sätta väggfasta hyllor antar jag att man får jobba lite längre skruv och gå in i panelen bakom.

Det där ser bra ut, på med gips bara och kör på!

Tack då kör jag på.

Sen ska jag också bygga nytt innertak här. Nu är det hårdbetong mellanvåningsplanen och ovanför ligger en toalett.
Jag skulle vilja ljudisolera taket lite så man slipper höra varje detalj som händer på toan
Har ni några tips på hur man kan göra det på ett bra sätt?
Planen är ett gipsat undertak med spottar i. Lite osäker än på hur jag fäster reglarna bäst i hårdbetongen. Kanske bara är att bita i och börja borra? Bild på ett rått betongtak med träreglar monterade, elektriska kablar och en stege synlig.
Skapa konto

Borra och sedan nylonplugg och lämplig skruv skulle jag använda. Vad gäller ljuddämpning så är nog dubbelgips en bra grej men det förstörs ju lite av hål för spottar....men antagligen bättre än nu.

• Gilla
Rulle86
  • Laddar…
@Rulle86 lägger du gipset dikt an plank väggen? Med eller utan plast?

• Gilla
Rulle86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.