Tänkte att jag ska riva en vägg.
Innan jag tar hit någon som kan något om bygg, tänkte jag kolla med allt duktigt folk som hänger här.
Känns spontant att man inte skarvar bärande väggar som man har gjort här.
Innan jag tar hit någon som kan något om bygg, tänkte jag kolla med allt duktigt folk som hänger här.
Känns spontant att man inte skarvar bärande väggar som man har gjort här.
En vägg som går i samma riktning som takstolarna brukar typ aldrig vara bärande, kan finnas undantag.
Den väggen som går tvärs alla takstolar kan vara bärande, men inte säkert, det beror på takstolarnas konstruktion.
Vi har en hjärtvägg i källaren, men den är uppbyggd efter att sponten blivit spikad på undersidan av mellanbjälklaget samt att det är 0,5-1cm luft mellan väggen & sponten. På markplan är det samma sak, alla innerväggar är monterade efter att sponttaket är spikat på undersidan av takstolarna
Den väggen som går tvärs alla takstolar kan vara bärande, men inte säkert, det beror på takstolarnas konstruktion.
Vi har en hjärtvägg i källaren, men den är uppbyggd efter att sponten blivit spikad på undersidan av mellanbjälklaget samt att det är 0,5-1cm luft mellan väggen & sponten. På markplan är det samma sak, alla innerväggar är monterade efter att sponttaket är spikat på undersidan av takstolarna
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag själv skulle inte säga att jag hänger på Byggahus forum, även om hustrun stundtals kan tycka det. Väggen är inte skarvad utan det är en större öppning som är delvis igensatt. Det är riktgt som @Demmpa skriver om bärande väggar, men just i plankhus kan man aldrig vara riktigt säker. Kolla riktningen på golvbjälkarna i våningen ovanför. Väggen kan också ersätta en golvbjälke. Det klokaste är att spara en liten del av väggen, dels mot ytterväggen, dels i överkanten.
Tittar man till vänster på väggen ser man att plankorna är skarvade. Att det har vart en öppning för en dörr är inte så svårt att missa.J justusandersson skrev:Jag själv skulle inte säga att jag hänger på Byggahus forum, även om hustrun stundtals kan tycka det. Väggen är inte skarvad utan det är en större öppning som är delvis igensatt. Det är riktgt som @Demmpa skriver om bärande väggar, men just i plankhus kan man aldrig vara riktigt säker. Kolla riktningen på golvbjälkarna i våningen ovanför. Väggen kan också ersätta en golvbjälke. Det klokaste är att spara en liten del av väggen, dels mot ytterväggen, dels i överkanten.
Tack för svaren.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Plankväggar fungerar som skivkonstruktioner. Plankorna är skråspikade i varandra. Att de är skarvade på höjden förekommer hela tiden och har ingen betydelse för bärförmågan.
Menar du att man skarvar plankväggar som är bärande?J justusandersson skrev:
Bärande vägg borde väll inte vara uppbyggd av plank?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jo, fram till ca 1950 byggdes de flesta småhus med plank i alla väggar. Undantag: murade hus (inte bara fasadtegel).
Klicka här för att svara