Byggahus.se
Håller på att planera vår kommande utbyggnad av uterum. Kommer bli en utbyggnad i vinkel mot befintligt 1,5-planshus och utbyggnaden består av en limträstomme med ryggåstak.
Takåsar 45x220 och nockbalk samt väggbalkar limträ 115x315, pelare limträ 115x115

3D-modell av limträstomme med ryggåstak för planerad utbyggnad av uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till mina frågor.
Hur ska man utforma upplagen för takåsarna vid nock samt vid väggbalk längs låmgsidor?

Vilket är konstruktionsmässigt att föredra?

Nock alt 1:

Illustration av ryggåstak med limträpelare och takåsar i utbyggnadsplan för uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsarna får ett plant upplag. I exempel är urjackning i åsarna så liten som möjligt. Påverkas det negativt om nockbalk trycks upp ytterligare och urjackningen således blir större?

Nock alt 2:
Skiss av ett ryggåstak med takåsar som möts vid en centralt placerad nockbalk med marinbeslag som exempel på konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsar jackas inte ur utan ligger helt ovanpå nockbalk.

Väggbalk alt 1:

Skiss av takåsar i limträ som möter en pelare, med fokus på sammanfogning och upplag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takåsen jackas ur så att den delvis ligger plant mot väggbalk (av måttmässig skäl blir det en enklare lösning än alt 2).

Väggbalk alt 2:
Takåsen jackas ut så den ligger helt mot väggbalk.
Skiss av en takås i limträ som vilar på en pelare med urjackning, illustrerar en utbyggnadsplan för ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt, vilka lösningar är att föredra (och finns det andra alternativ som är bättre ur konstruktionssynpunkt?)?

Gällande beslag så blir det väl en spikningsplåt på var sida mellan åsar i nocken, men hur bör infästning av åsar mot nock och väggbalk utföras på bästa sätt? Är vanliga vinkelbeslag en fullgod lösning eller ska andra för ändamålet mer lämpliga beslag användas?
 
Tak på en veranda med vita takplattor och synliga träbalkar ovanför röda och vita dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från vinterträdgård med hängande ljuskrona och stjärnlampa, snötäckt gård och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit inglasad altan med öppna dörrar till hus i vinterlandskap täckt med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från en inglasad altan mot en snöig trädgård med rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti ett uterum med vita väggar och tak, rottingmöbler, och dekorativa föremål, inklusive en röd stjärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vinterbild av upplyst uterum på hus med snötäckt tak och julstjärnor i fönstren under skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av hustak med måttangivelser 56x270 och 45x170.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde detta för tolv år sedan jag satte takstolarna av konstruktionsvirke ovanpå nockbalken o fäste med vanliga plåtvinklar på ena sidan. Nockbalken fällde jag in genom ett hål i taket till kattvinden och skruvade i sidan på takstolen balkarna är i limträ taket 16mm kanalplast. Jag rekommenderar att du om möjligt inte sätter en stolpe mitt på gaveln för då kan du inte få lika bra funktion på skjutdörrarna.Som du ser fällde jag in takstolarna i sidobalkarna man kan ju minska höjden på tassarna som går ut i simsen.
 
Tack för input! Egen design eller paket från någon uterrumsleverantör?
Vårt rum kommer nog mer kännas som en tillbyggnad av huset än ett uterum. Kommer hålla det i samma takvinkel (även om det inte blir lika högt) och taket kommer vara pannor som resten av huset (därav den lite grövre simensioneringen). På gaveln kommer det inte bli skjutpartier utan fasta och har en tanke om att bygga en tät mittsektion där en kamin skulle kunna passa perfekt. Så stolpen stör inte. Bra input dock.

Huvudfrågan kvarstår dock gällande vilket alternativ som konstruktionsmässigt är att föredra? Eller det rätta alternativet om inget av ovan?
 
Mitt rum är i helt hemgjord design med specialbeställda fönsterpartier från Expodul på gr av att de är 2,4 m höga finns inte i standard. Ditt bygge är väl mera en vinterträdgård men skall du ha isolering med luftspalt i taket kanske alternativet med takstolarna över takbalken ger mera plats.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.