Hej,
Vi funderar på hur vi ska få till ett snyggt avslut av vår takpanel mot väggar (av olika material).
Blir det snyggt (hållbart i längden med rörelser) att sluta med panelen ca 5mm ifrån vägg, eller ser det taffligt ut?
Är det någon idé att sätta mjukfog om ovanstående inte blir snyggt?
Vi har en murad tegelvägg som panelen kommer ligga både längsmed och gå emot med ändarna, den är ju inte helt jämn som en gipsvägg, hur brukar man avsluta där?
Lister ser vi som en sista utväg om inget annat blir bra, vi är inte så enormt förtjusta i lister, därav frågorna.
Tack på förhand.
Vi funderar på hur vi ska få till ett snyggt avslut av vår takpanel mot väggar (av olika material).
Blir det snyggt (hållbart i längden med rörelser) att sluta med panelen ca 5mm ifrån vägg, eller ser det taffligt ut?
Är det någon idé att sätta mjukfog om ovanstående inte blir snyggt?
Vi har en murad tegelvägg som panelen kommer ligga både längsmed och gå emot med ändarna, den är ju inte helt jämn som en gipsvägg, hur brukar man avsluta där?
Lister ser vi som en sista utväg om inget annat blir bra, vi är inte så enormt förtjusta i lister, därav frågorna.
Tack på förhand.
Har du träpanel i taket? Den kan du ju inte montera dikt väggen ens där väggen är slät. Du måste ha rörelsemån precis som med golv.
En liten rektangulär list kommer inte skämma slutresultatet. Ytbehandla på samma sätt som taket så försvinner den.
En liten rektangulär list kommer inte skämma slutresultatet. Ytbehandla på samma sätt som taket så försvinner den.
Vi ska sätta upp panel, och undrar hur vi bäst (snyggast) löser avsluten.MathiasS skrev:
Ja, nog förstår jag att virket rör på sig, mer på bredden än på längden.
Om man inte sätter lister, vad är brukligt avslut?
Kollar man på tillverkares inspirationsbilder så har de tex gått ganska nära med panelen, ihop i nock?



Nu bryr sig kanske tillverkarna inte bryr sig om det praktiska i sina inspirationsbilder, men vi har aldrig haft panel i tak tidigare så vi har ingen erfarenhet av HUR mycket det verkligen rör på sig.
Vi vill tex inte lämna 5mm, som är spikrakt vid uppsättning men efter några har har ändar som är förskjutna mot varandra.
Redigerat:
Det kanske de gör, jag tycker (på alla tre bilderna) att taket avslutas mot väggen, dvs att inte väggpanelen döljer taket. Men får man inte samma effekt oavsett vad som döljer vad? Väggpanelen rör sig väl lika mycket som taket?D Derbyboy skrev:
Men kan det inte räcka att ha rörelsemån åt ett håll av panelen.
I nock tight
takpanelen kan expandera neråt in bakom väggpanelen.
vägpanelen sitter tight upp mot takpanalen men kan röra sig nedåt bakom golvsockel.
Det kanske inte fungerar så...
Jag pratar nu om stående panel tak/vägg
I nock tight
takpanelen kan expandera neråt in bakom väggpanelen.
vägpanelen sitter tight upp mot takpanalen men kan röra sig nedåt bakom golvsockel.
Det kanske inte fungerar så...
Jag pratar nu om stående panel tak/vägg
Vi kommer ha liggande panel där vi har saxtakstolar.Så panelen kommer rör sig som mest åt vägg/nock.D Derbyboy skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har träpanel i tak med både putsade, gipsade och panel på väggar.
Vi satte all panel i innertaket innan innerväggarna byggdes och sen sparade 4mm glipa mot tak när vi monterade skivor.
edit: När vi monterade panel på vägg drog vi dikt an mot taket.
Eftersom varje bräda är spikad så rör sig den liggande panelen på väggen knappt något alls mot taket. Och rör sig panelen i taket syns det inte heller eftersom det är under väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för bilderna, jag fick förstora första bilden för att se att det var panel, såg ut som gips förstU Swetox skrev:[bild]
Vi har träpanel i tak med både putsade, gipsade och panel på väggar.
Vi satte all panel i innertaket innan innerväggarna byggdes och sen sparade 4mm glipa mot tak när vi monterade skivor.
edit: När vi monterade panel på vägg drog vi dikt an mot taket.
Eftersom varje bräda är spikad så rör sig den liggande panelen på väggen knappt något alls mot taket. Och rör sig panelen i taket syns det inte heller eftersom det är under väggar.
[bild]
Sätter man taket/golvet först så hade jag nog inte sett det som ett problem, men vi vill sätta det sist för att inte skita ner det. Då får vi inte den möjligheten att dölja på samma sätt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Golvet kan ni väll ändå lägga sist? Bara att ni sätter taket innan väggarna. Och taket blir ju inte särskilt skitigt under bygget, bara att köra med dammsugaren innan inflyttning.
Vi har betongplattan som golv så vi kunde inte vänta och lägga golvet sist. Utan vi fick täcka golvet/betongen noggrant när väggar målades och putsades. Betongen suger rätt bra så inget man vill spilla på
Vi har betongplattan som golv så vi kunde inte vänta och lägga golvet sist. Utan vi fick täcka golvet/betongen noggrant när väggar målades och putsades. Betongen suger rätt bra så inget man vill spilla på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara