Hej,
Det finns många trådar om det här ämnet men jag hittar inget entydigt svar.

Jag skall bygga om ett garage i bottenvåningen till TV och musikrum. Hela bottenvåningen inklusive garaget är byggd på isolerad platta och har golvvärme. Dock lite glesare mellan slingorna i garaget.

Två väggar är innerväggar av betong. De bekymrar mig inte särskilt.
Ytterväggen med porten är av trä och själva porten kommer ersättas med ett glasparti. Inga problem där.

Den sista långsidan är av betong och vetter utåt. Insidan av den vill jag hantera på något sätt för att få bättre akustik. Dock helst inte på ett sätt som bygger för mycket, eftersom rummet är smalt.

Hur bör jag göra? Kan jag sätta dämpning etc. direkt på väggen eller måste jag regla? Jag uppfattar att isolerade plattan och golvvärmen medför att det är liten risk för fuktvandring från golv till vägg.

Någon som har tips på åtgärder som har bra effekt på akustiken och ser trevligt ut. Jag är lite sugen på den här typen av paneler: www.trabutiken.se/shop/akustikpaneler-i-tra-2997c1.html

Mats-S
Hej, det ska inte vara något problem att sätta dämpning direkt på betongen utifrån hur du beskriver det, inga fuktproblem, torr vägg. Den dämpningen du länkar till är stänger ju inte heller inne eventuell fukt, trä som andas. Så om inte pengar är något bekymmer (inte billig direkt :) så fungerar den nog perfekt.

När jobbade för en IT-konsultfirma för ett antal år sedan så körde vi igång ett företagsband med en del av oss som jobbade där. Företaget hade en källarlokal med hårda betongväggar som vi repade i ... ja du vet själv hur det låter då :cry::surprised::sweat:
Men vår budget var lite tajt, så jag satte upp anrika hederliga Tretexskivor på väggarna, typ:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/porös-board
Det fungerade utmärkt, så det är ju ett fattigmans alternativ om budgeten är trång. Dom går ju att måla dessutom så det ser lite roligare ut :cool:

Kraftiga hellånga gardiner funkar säkert också bra.

Hej!
Tack för svar. Ja, de panelerna är rätt dyra. Det finns lite olika leverantörer och man kan kanske hitta lite billigare. Jag hade nog inte tänkt hela väggen utan mer som ett inslag för att få det trevligt. I projektet ingår ett nytt garage på 70 kvm, eventuellt solpaneler samt att göra gamla garaget till boyta. Vågar inte riktigt sätta upp en totalbudget ännu. Får nog se allt som ett projekt på några år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.