Hej vänner!
har en idiotfråga. Jag ska slänga ut min dörrkarm (bokstavligt talat) från 1962. Lyckades få på en ny dörr för ett tag sedan med hjälp av ett par övergångsgångjärn som jag kapade... Det blev väl okej. Tills jag skulle kapa dörren och märkte att jag behövde kapa mer än max på dörren för att få på den. Nu är jag trött på eländet och vill byta.
över nuvarande dörrhål sitter det en horisontell kortling (tror jag det heter) över nuvarande dörrkarm. Denna behöver komma upp ca 50mm för stt jag ska få in en 2100 karm. Har sett att det finns lite kortare karmar men antingen skulle då glipan bli för kort eller får jag böja mig när jag ska in genom dörren. Går det att avlägsna kortlingen eller rasar väggen då? Är funktionen med denna att stabilisera dörrkarmen eller kan man helt strunta i den?
Hittade lite drev( tror jag det heter) i väggen som ser ut som sådant där skumgummi som brukar medfölja teknikprylar. Vad ska jag ersätta detta med? Visst är det bara för ljudisoleringen eller varför vill jag isolera en innevägg?
Väl mött!
har en idiotfråga. Jag ska slänga ut min dörrkarm (bokstavligt talat) från 1962. Lyckades få på en ny dörr för ett tag sedan med hjälp av ett par övergångsgångjärn som jag kapade... Det blev väl okej. Tills jag skulle kapa dörren och märkte att jag behövde kapa mer än max på dörren för att få på den. Nu är jag trött på eländet och vill byta.
över nuvarande dörrhål sitter det en horisontell kortling (tror jag det heter) över nuvarande dörrkarm. Denna behöver komma upp ca 50mm för stt jag ska få in en 2100 karm. Har sett att det finns lite kortare karmar men antingen skulle då glipan bli för kort eller får jag böja mig när jag ska in genom dörren. Går det att avlägsna kortlingen eller rasar väggen då? Är funktionen med denna att stabilisera dörrkarmen eller kan man helt strunta i den?
Hittade lite drev( tror jag det heter) i väggen som ser ut som sådant där skumgummi som brukar medfölja teknikprylar. Vad ska jag ersätta detta med? Visst är det bara för ljudisoleringen eller varför vill jag isolera en innevägg?
Väl mött!
Bästa svaret
Ts bort kortlingen, om det går utan att skada väggen, kan vara lite besvärligt. Det räcker att fästa dörren i sidorna (där finns förborrade hål). Isolering kan du strunta i.E Eyerash skrev:Hej vänner!
Väl mött!
När du säger ”om det går utan att skada väggen” misstänker jag att du menar ytskikten? Eller är det något annat du tänker på?D Dr Jumping Jack skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag hade 100mm för långa innerdörrar, så jag tog bort 50mm uppe och nere och kortade dörrkarmen.
Jag har även vid annat tillfälle hyvlat av dörrkarmen uppe och nere och på sidorna för att det skulle passa i ett idiothål.....
Jag har även vid annat tillfälle hyvlat av dörrkarmen uppe och nere och på sidorna för att det skulle passa i ett idiothål.....
Ytskiktet, ja. Om kortlingen är spikad med grov spik så ger den sig inte så lätt. Kanske du kan såga av den på mitten och bända ut den. Ibland kan man komma åt spiken med en vinkelslip.E Eyerash skrev:
Tanken är att riva ner ytskikten på ena sidan av karmen. Kanske kommer jag åt då. Men jag plockar bort hela kortlingen då? Alltså jag mätte igår igen.. 30 mm saknar jag..... Vilket skit. Det är alltså från golvet 2070 mm upp till Kortlingen.
såhär ser det ut.
Kanske missar jag något?
såhär ser det ut.
Kanske missar jag något?
Tigersåg med rivningsblad löser ditt problem, ta bort 35mm.
Skruva i några gips eller spånskiveskruv 40mm upp först, då det är risk att de kommer väldigt nära regelns (kortlingen) Kant så kan det vara smart att förvirra med 3mm borr.
Fast det kanske är smartare att låta kortlingen trilla loss helt och istället trycka in en ny regel i mellanrummet.
Skruva i några gips eller spånskiveskruv 40mm upp först, då det är risk att de kommer väldigt nära regelns (kortlingen) Kant så kan det vara smart att förvirra med 3mm borr.
Fast det kanske är smartare att låta kortlingen trilla loss helt och istället trycka in en ny regel i mellanrummet.
Slita bort kortlingen först då tänker du, såga och sätta tillbaka den?Mikael_L skrev:
Jag körde med fein rätt igenom gips och halva regeln. Gjorde så på fyra dörröppningar med fein plastade ”insidan” av rummet och hade dammsugare på framsidan där jag sågade. Tog ca 10-15min per öppning gick smidigt och inte så mkt damm
Redigerat:
Tja! Nu är kotlingen borta! Det var inga konstigheter. Har inte plats med en ny när nya karmen kommer in men givetvis fattar jag nu i efterhand att den förmodligen vara satt där för att kunna fästa gipsen i något. Det blev dock ett riktigt antiklimax när karmen var slut i lager på Byggmax. Kinkig som jag var bestämde jag mig för att köpa nytt golv istället medan jag väntar på leverans.
Allt gott!
Allt gott!
Klicka här för att svara