Byggahus.se
Hej
Byggt om garaget till vardagsrum. Var aldrig någon garage hade det som förråd, med golvvärme.
Huset bygddes 2017. Nu har vi byggt ett attefallshus och gör om detta till vardagsrum.
Ena väggen är lite mindre isolering i än resten, inget vi märker men vet man att det är så så vill man göra något åt det.
När huset byggdes så sa vi till Mjöbäcks att detta i framtiden ska bli vardagsrumm och att isoleringen på denna vägg ska vara som resten av ytterväggarna, vi har ju golvvärme i också, blev ändå mindre isolering i denna vägg.

Nu har jag inte plats med att regla upp och köra 45 mm isolering, och har därför funderat på att köra plywood + gips över , känns som det vorde ge lite extra isolering, både värme och ljud, vad tycker ni?
Bifogar bild på dagens vägg.

• Handritad skiss som visar väggkonstruktionens olika lager, från panel till gips, med mått och material betecknat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det enda jag har invändning mot är att ha en plastfolie mitt inne i isoleringen. Det bryter mot alla regler vad det gäller plastfoliens placering. Den ska ligga på den varma sidan för att undvika kondens som sedan ger upphov till fuktskador i väggen. Som vanligt förespråkar jag förhydringspapp i alla lägen när man är tveksam ang plastens inverkan på fuktbildning.

Men jag skulle aldrig lägga plastfolie mitt i isoleringen .... visst man kan hävda att det är mer isolering på utsidan så det ska funka. Vill man chansa så köper man det argumentet, vill man vara 100% säker sätter man plasten där den ska vara enligt reglerna :cool:

Mats-S Mats-S skrev:
Det enda jag har invändning mot är att ha en plastfolie mitt inne i isoleringen. Det bryter mot alla regler vad det gäller plastfoliens placering. Den ska ligga på den varma sidan för att undvika kondens som sedan ger upphov till fuktskador i väggen. Som vanligt förespråkar jag förhydringspapp i alla lägen när man är tveksam ang plastens inverkan på fuktbildning.

Men jag skulle aldrig lägga plastfolie mitt i isoleringen .... visst man kan hävda att det är mer isolering på utsidan så det ska funka. Vill man chansa så köper man det argumentet, vill man vara 100% säker sätter man plasten där den ska vara enligt reglerna :cool:

Hej Mats

Tack för ditt svar!
Tanken har väl slagit mig gällande plasten, men jag tänkte iom att det är ovanför gipsen som redan sitter, så ....

Hur går dina tankar när det gäller PIR isolering, fick tips av en annan byggahus vän här på forumet.
Finns sådan som är 3cm och en sådan motsvarar väl vanlig glassull av 10cm , att slänga på en sådan och tunnaste gipset över...?

Mats-S Mats-S skrev:

Du har fel ang plastens placering. Tvärtom är det ganska vanligt med 95mm isolering - plast - 45mm isolering. Där använder man 45-utrymmet för installationer; eldosor med mera. Annars behöver man göra hål i plasten vid alla eldosor.
Plasten kan sitta 1/3-in. Just därför funkar 95/45.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mats-S
D Daaaaaniel skrev:
Du har fel ang plastens placering
Inte om man följer reglerna, plast är ett fördärv om det kommer fel. Men visst kan man chansa om man känner för det, går det så går det. Men man tullar garanterat på marginalerna ...

Ang eldosor så kan man tejpa plasten vid dom med silvertejp, om man nu vill lägga lite tid på att slippa eventuella framtida problem ...
Det är mycket idag som är "ganska vanligt" inom bygg, som inte alltid är korrekt. Vanligt eftersom det går fortare och spar pengar. Men som hempulare som TS är, så har han tid att göra det korrekt (y)

Gör man korrekt så använder man inte silvertejp.

useless useless skrev:
Gör man korrekt så använder man inte silvertejp.
Ärsch då. Inga konstigheter. Mats har ju stenkoll! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.