alexander___ david__ skrev:
För det är lagt i källaren (typ tio år sedan av tidigare ägare - vi ska riva ut allt om ett par år och göra det rätt och riktigt).
Jag förstår ändå inte varför väggen måste röra sig? :thinking: Det normala är väl att väggar sitter fast utan att det orsakar problem?
 
R
david__ menar nog att trägolvet måste kunna röra sig utan att ta med sig väggen.

Personligen tror jag den rädslan är obefogad.
 
R RoAd skrev:
david__ menar nog att trägolvet måste kunna röra sig utan att ta med sig väggen.

Personligen tror jag den rädslan är obefogad.
Yes det är så jag menar. Golvet reser sig ganska mycket under sommarhalvåret och lägger sig under vinterhalvåret, så nog är det något som rör sig.
 
alexander___ david__ skrev:
@claym yes funderade lite på stålreglar först, men som du säger; endast ett par år och resten runtom är trä (vilket ju är fel).

En fråga till: de enda två tilluftsventilerna i källaren ligger i det rummet jag nu bygger väg mot. Ska jag sätta en ventil i denna nya vägg då? Jag har såna friskluftsventiler som man använder för ytterväggar kvar sen förra renoveringen.

Ja det kan vara en tanke(antar att du vill ha luftgenomströmning och därför vill ha en ventil i väggen?). Ett annat alternativ, som är enklare, är att låta dörren vara öppen eller ha en springa under dörren som släpper igenom luften(tex skippa tröskeln och kanske kapa dörren i nederkant)

När jag byggde en vägg i min källare så lät jag det vara en springa under dörren (har den även öppen också )

men det du behöver tänka på oavsett: kommer det komma in luft i det rum som inte har någon ventil? Antar att det rummet inte har någon frånluft heller?


Skulle jag göra detta bygge skulle jag nog skippa ventilen i nya väggen och låta dörren vara öppen alt kapa nederkanten på dörren . Allt detta pga att du ändå kommer göra om saker i framtiden.

ledsen om detta svar är lite rörigt. Kommer på saker medan jag skriver ....
 
Redigerat:
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
C claym skrev:
Ja det kan vara en tanke(antar att du vill ha luftgenomströmning och därför vill ha en ventil i väggen?). Ett annat alternativ, som är enklare, är att låta dörren vara öppen eller ha en springa under dörren som släpper igenom luften(tex skippa tröskeln och kanske kapa dörren i nederkant)

När jag byggde en vägg i min källare så lät jag det vara en springa under dörren (har den även öppen också )

men det du behöver tänka på oavsett: kommer det komma in luft i det rum som inte har någon ventil? Antar att det rummet inte har någon frånluft heller?


Skulle jag göra detta bygge skulle jag nog skippa ventilen i nya väggen och låta dörren vara öppen alt kapa nederkanten på dörren . Allt detta pga att du ändå kommer göra om saker i framtiden.

ledsen om detta svar är lite rörigt. Kommer på saker medan jag skriver ....
Tack för bra svar! Är det inte bättre för ljudisoleringen att köra ventil istället för springa?
 
alexander___ david__ skrev:
Tack för bra svar! Är det inte bättre för ljudisoleringen att köra ventil istället för springa?

Det vet jag inte, skulle jag gissa är det sak samma. Sen kan man ju undra om det är så mycket ljud därnere? Skulle det vara mycket ljud, gör det något om de sprids? Jag menar det är en källare...
 
C claym skrev:
Det vet jag inte, skulle jag gissa är det sak samma. Sen kan man ju undra om det är så mycket ljud därnere? Skulle det vara mycket ljud, gör det något om de sprids? Jag menar det är en källare...
Det är mer att det är ljud på ovanvåningen och vi har ibland gäster som sover där nere.
 
alexander___ david__ skrev:
Det är mer att det är ljud på ovanvåningen och vi har ibland gäster som sover där nere.
ahh ok. Då tror jag snarare det är ljud genom bjälklag som kommer vara problem
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
alexander___ david__ skrev:
Hej!
Jag ska bygga en innervägg (träreglar och gips) med en dörr (mellan två rum). Dock ska jag ej fästa den i golvet då det behöver kunna röra på sig. Jag antar att det är bra att sätta någon form av material under syllen för att ljuddämpa lite. Men vilket? Någon föreslog vanlig tätningslist som man har till fönster. Men jag vet ej, så jag frågar er!
Det viktigaste är att det blir lufttätt avseende ljudisoleringen. Om du bygger väggen så du har en glipa under kan det vara kinkigt att få en gummilist att sluta helt tätt. Enklare är troligen att peta in duktigt med drev och sedan toppförsluta med akustisk mjukfog från båda sidor. Alternativ gipsbruk under hela väggens djup. Men om väggen är såpass liten i förhållande till storleken på dörren, kommer dörren i sig, och eventuella glipor runt denna, ha stor inverkan på den totala ljudisoleringen.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.