5 105 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Ljuddämpning / isolering mellan våningar och synliga takbjälkar (bild)
Hejsan!
Tänkte lägga lite isolering (kanske 50-70 mm Isolina eller iCell) och dubbla gipsskivor mellan takbjälkarna mellan nedervåning och övervåning, dels för att hålla kvar värmen lite mer på nedervåningen, dels för att dämpa ljudöverföring mellan våningarna. Vill gärna bolla detta lite!
Huset är från ca 1945, yttre tegel och sedan träkonstruktion innanför det. Det är två våningar, delvis oinredd (kall) men mest inredd ovanvåning (vi kommer att inreda hela om fyra/fem år). Bjälkarna är 200 höga och 100 breda. Planken man ser ovanpå takbjälkarna är också golvet på våningen över, så där finns verkligen ingenting idag. Ljudmässigt är det som att vara i samma rum … Som synes på bilden så har det tidigare funnits ett tak i delar av huset (tex köket, till vänster), som gått under bjälkarna, medan det på andra ställen (tex vardagsrum, till höger) varit synliga bjälkar, då med ett lager ”Treetex” på glespanel mellan bjälkarna och spikad masonit på bjälkarna. Planen är att även här ersätta ”Treetexen” med isolering och dubbla gips.
Vad är bra tillvägagångssätt? Hittade den här beskrivningen från GDS (http://tipsattgora.eu/gds_sv_131150-haev_loftet_17_web.pdf) Är den nått att ha? Och vad är skillnaden om jag vill göra det med träreglar istället för metallreglar? Högre ljudöverföring? Och finns det annat att tänka på?
Som vanligt finns det säkert bakgrundsinfo jag missat att ge och en massa andra förutsättningar som jag tar för givet men som kan vara behövliga för att ge svar och tips … så fråga gärna
.
Stort tack!
Tänkte lägga lite isolering (kanske 50-70 mm Isolina eller iCell) och dubbla gipsskivor mellan takbjälkarna mellan nedervåning och övervåning, dels för att hålla kvar värmen lite mer på nedervåningen, dels för att dämpa ljudöverföring mellan våningarna. Vill gärna bolla detta lite!
Huset är från ca 1945, yttre tegel och sedan träkonstruktion innanför det. Det är två våningar, delvis oinredd (kall) men mest inredd ovanvåning (vi kommer att inreda hela om fyra/fem år). Bjälkarna är 200 höga och 100 breda. Planken man ser ovanpå takbjälkarna är också golvet på våningen över, så där finns verkligen ingenting idag. Ljudmässigt är det som att vara i samma rum … Som synes på bilden så har det tidigare funnits ett tak i delar av huset (tex köket, till vänster), som gått under bjälkarna, medan det på andra ställen (tex vardagsrum, till höger) varit synliga bjälkar, då med ett lager ”Treetex” på glespanel mellan bjälkarna och spikad masonit på bjälkarna. Planen är att även här ersätta ”Treetexen” med isolering och dubbla gips.
Vad är bra tillvägagångssätt? Hittade den här beskrivningen från GDS (http://tipsattgora.eu/gds_sv_131150-haev_loftet_17_web.pdf) Är den nått att ha? Och vad är skillnaden om jag vill göra det med träreglar istället för metallreglar? Högre ljudöverföring? Och finns det annat att tänka på?
Som vanligt finns det säkert bakgrundsinfo jag missat att ge och en massa andra förutsättningar som jag tar för givet men som kan vara behövliga för att ge svar och tips … så fråga gärna
Stort tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljuddämpningsmässigt är det inte så bra. Om du däremot vill ha synligt bjälklag eller högre takhöjd är det ett alternativ.H Hus&Kärlek skrev:
Ett bättre alternativ är att sätta dit nya träbalkar mellan befintliga och då i mindre dimension, kanske 42x180 så att de inte har någon kontakt med övergolvet eller de andra balkarna. Man får sänka ned balkarna något också så att gipset inte har kontakt med det gamla bjälklaget. Sedan gipsa 2-3 lager. Fullisolera med stenull.
Tack för svar, FG! Intressant. De här bjälkarna man sätter emellan, vad är de fästa i? Spännvidden är på nästan fem meter i varje rum. Behöver man fästa in dem i väggarna i så fall? Blir både innerväggar och ytterväggar. Och tar sig inte ljudet vidare den vägen i så fall? Tänker att det blir ett betydligt större ingrepp än planerat … Hmmm … Och skulle det räcka med "balk" på 45x95, om man vill ha knapp halva originalbjälken synlig?FG skrev:
Ljuddämpningsmässigt är det inte så bra. Om du däremot vill ha synligt bjälklag eller högre takhöjd är det ett alternativ.
Ett bättre alternativ är att sätta dit nya träbalkar mellan befintliga och då i mindre dimension, kanske 42x180 så att de inte har någon kontakt med övergolvet eller de andra balkarna. Man får sänka ned balkarna något också så att gipset inte har kontakt med det gamla bjälklaget. Sedan gipsa 2-3 lager. Fullisolera med stenull.
Ja jisses, det här med ljudöverföring är ju en vetenskap i sig, har kollat diverse källor och beroende på krav man har så kan det ju räcka med en skruv som sätter material i kontakt med varandra så är det "kört". Nu har jag som tur ä inte de kraven, mest vardagsönskan om att tydligt tal åtminstone kanske ska övergå till dovt mummel … Tänker mig just avstånd mellan material, med aukustikfogmassa, kanske något dämpande mellan trädelarna (syllisolering eller fiberduk), men sen kommer ju alltid skruv och annat in i bilden som överför ändå …
Ska tillägga att jag så klart inte tänker att en regel (som det ju blir) på 45x95 med spännvidd fem meter kan bära två lager gips. Just därför skulle det vara intressant att bolla lite hur en "hängande" lösning kan göras, som tillåter att bjälkarna inte byggs in. Har tex sett lösningar någonstans där man krockar upp bjälke / bärande regel efterhand, men då är ju den upphängningen fäst i någonting den också … så … Och många av de lösningarna verkar också bygga på att man kan bygga det från början, alltså inte att det går att få till på en renovering av ett 40-talshus … ja, det är ju mycket som blir svårare just i och med att det behöver göras i relation till en gammal lösning, som i sig inte är gjord med mellanrum mellan material och tätningar som ska förhindra ljudöverföring …H Hus&Kärlek skrev:Tack för svar, FG! Intressant. De här bjälkarna man sätter emellan, vad är de fästa i? Spännvidden är på nästan fem meter i varje rum. Behöver man fästa in dem i väggarna i så fall? Blir både innerväggar och ytterväggar. Och tar sig inte ljudet vidare den vägen i så fall? Tänker att det blir ett betydligt större ingrepp än planerat … Hmmm … Och skulle det räcka med "balk" på 45x95, om man vill ha knapp halva originalbjälken synlig?
Ja jisses, det här med ljudöverföring är ju en vetenskap i sig, har kollat diverse källor och beroende på krav man har så kan det ju räcka med en skruv som sätter material i kontakt med varandra så är det "kört". Nu har jag som tur ä inte de kraven, mest vardagsönskan om att tydligt tal åtminstone kanske ska övergå till dovt mummel … Tänker mig just avstånd mellan material, med aukustikfogmassa, kanske något dämpande mellan trädelarna (syllisolering eller fiberduk), men sen kommer ju alltid skruv och annat in i bilden som överför ändå …![]()
FG:s förslag är ingen dum lösning och skulle ge god ljudisolering. För att få detta behövs en luftfjäder som man får med ett undertak som är frikopplat bjälklaget.
En standardvariant är att fästa undertaken i akustikprofil, möjligt att sidan du länkade ska fungera på sådant vis. Själv vet jag att Gyprocs akustikprofil AP25 fungerar bra. 2 gips och minst 70 mm mineralulls är inte dumt i undertaket. Lägger du golvgips eller har annat tungt övergolv ökar ljudisoleringen.
Principen är att mer massa = godare ljdisolering, med två tunga ytskikt samt luftfjäder och absorbenter emellan får man per automatik god ljudisolering. Långa skruv eller felmontering ”kortsluter” konstruktionen.
.https://www.gyproc.se/produkter/profiler/profiler-till-fasta-undertak/gyproc-ap-25-0
En standardvariant är att fästa undertaken i akustikprofil, möjligt att sidan du länkade ska fungera på sådant vis. Själv vet jag att Gyprocs akustikprofil AP25 fungerar bra. 2 gips och minst 70 mm mineralulls är inte dumt i undertaket. Lägger du golvgips eller har annat tungt övergolv ökar ljudisoleringen.
Principen är att mer massa = godare ljdisolering, med två tunga ytskikt samt luftfjäder och absorbenter emellan får man per automatik god ljudisolering. Långa skruv eller felmontering ”kortsluter” konstruktionen.
.https://www.gyproc.se/produkter/profiler/profiler-till-fasta-undertak/gyproc-ap-25-0
Klicka här för att svara