50 121 läst ·
36 svar
50k läst
36 svar
Isolera krypgrund med cellplast
En Rubicson Climate Logger som Kjell & Co sålde förut, https://www.kjell.com/globalassets/mediaassets/455549_48394_manual_en_dk_no_sv.pdf?ref=8AE9538AA5torparavgrund skrev:
Nu kör jag en Raspberry Pi med Domoticz och Z-vawe sensorer som övervakning/loggning. Sista året ser ut så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, jag ser att jag har att göra med en nörd av helt annan kaliber än jag självK Kane skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Jag har en Corroventa 300TT2 avfuktare och kan väl säga som så att den knappast värmer något såhär på vintern, den behövs ju inte nu. Eftersom grunden är plastad, ventilerna tätate och vinterluften ute är kallare än luften i grunden sänks den relativa luftfuktigheten enormt. I skrivande stund har jag 3°C och 43% RF i grunden. Ute är det-13°C och 67% RF. Jag ska prova sätta cellplast på balken och se vad som händer med temperaturen. Maskinen kommer inte starta förens det blir bra mycket varmare ute än i grunden.
I andra hus med sand ovanpå plasten som var vanligt på 80-90talet har jag sett betongebalkarna gråta av kondens. Där la vi ny plast ovanpå sanden och sänkte luftfuktigheten från 86 till 58%. Sanden hade sugit fukt utifrån kapillärt genom sig
I andra hus med sand ovanpå plasten som var vanligt på 80-90talet har jag sett betongebalkarna gråta av kondens. Där la vi ny plast ovanpå sanden och sänkte luftfuktigheten från 86 till 58%. Sanden hade sugit fukt utifrån kapillärt genom sig
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden