Byggmaterial & Byggteknik
jonaserik: Ja med enkelhet så blir det samma sak som att borra i balken och skruva in i topp på stolpen. Det är i sidled som det ska hålla, så balken inte trillar av.
justusandersson: Trots svårläst text kan jag inte hitta någon isolering under betongplattan. Det är anmärkningsvärt för ett hus från 1982. Jag avråder från köp.
Nazareth: [citat] You, sir are a genius! Nu jäklar ska fläcken bort!
Snailman: Det är några decennier emellan händelserna, så man har hunnit bli gammal och orkeslös numera ;)
torparavgrund: Tycker också det låter väldigt märkligt. Kan snickaren lite slarvigt sagt "tätskikt" när han egentligen menade rollad primer?
mattias_i: Hej Jag funderar över hur man skulle kunna tänkas bygga en trappa liknande den på bilden. Vagnsstyckena tillverkar jag av något slags vinkelhjärn så den är lugn, men jag funderar hur man brukar göra med planstegen. Använder man ek rakt igenom, eller använder man något annat billigare material som bärande och lägger på ett skal av ex. ek (från valfri trapprenovdringsfirma)? Tacksam
Viktor171117: Hej Jag har försökt lägga murblock i en cirkel men är osäker på om jag gjort rätt. Det blir liksom vassa kanter på vissa ställen och de olika våningarna ser olika ut. Våningen högst upp går heller inte ihop utan det blir mellanrum mellan stenarna. Bifogar bild om det är någon som kan se om det är nåt jag missat eller gjort fel. Stenarna har en kant på undersidan som låser
KimWilgot: [citat] Gammalt inlägg från dig men jag söker information om tvärgående reglar till kanalplasttak just nu. reagerade på ditt svar om att vanligt trä med kanalplast. Det känns osannolikt då aluminiumprofilen (60mm bred) längs takstolen är skruvad med c/c 300mm. Trät ska alltså lyckas vrida denna profil menar du?
Luha: Väggarna i köket ser ok ut och även när jag satte in kyl och frys. Väggarna på andra sidan är dock långt ifrån godkända. Gjorde som du sa och lade ett långt vattenpass vid båda sidorna av öppningen och mycket riktigt var det allt annat än rakt. Har visat hantverkaren och han har lovat att åtgärda det. Förväntar mig inte att allt ska vara helt rakt i ett gammalt hus, men sådana
B Sundberg: [citat] Det är egentligen inte gafflar jag fäster balken på utan en typ av kraftig "krok-mojäng", se bild på förra lyftet med lite svajjig "balk".
DrR: Hej, Vi ska precis flytta till ett hus som just nu har grus vid uppfarten, ca 35kvm. Vi har tänkt göra om detta till marksten. Vid köp av huset gick byggherren med att göra om ytan med asfalt (i det slutpriset vi betalde). Min fråga till er är nu hur mycket, på ett ungefär, vi ev kan behöva betala i mellanskillnad för detta? (Givetvis förstår vi att det kan vara skillnad på sten och
torparavgrund: Jag har bara kört det billigare segmentet, och aldrig ångrat mig. Alltid köpt från Hornbach, jag resonerar som så att precis som att svenskarna har en stark träbyggartradition så har tyskarna en stark stenbyggartradition. Ett högt genomsnitt drar upp bottennivån. Om jag bodde i Tyskland och det fanns ett XLBygg eller Beijer där hade jag gått dit för att köpa min innerpanel istället
Niq: En enkel 8mm härdad glasskiva är hållbarare än en 8 mm laminerad glasskiva tills den går sönder. Ej laminerat glas blir bara en hög med massa små glasbitar. Laminerat spricker men håller ändå ihop. Härdat laminerat blir en massa små glasbitar som hålls ihop. Det är betydligt lättare att städa efter laminerat glas om det skulle gå sönder.
Högsätra: [citat] Hej Jesper Jag har liknande tak lösning och söker också efter en lösning. Svårt att hitta en list som passar lika bra. Hittar du någon bra lösning så hör gärna av dig.
Johanox1: Vill du bära av en yttervägg? Här snackar vi öppen planlösning . Ignorera mina dryga kommentarer men förstår inte vad du menar. Förresten så måste du ge mycket mer information för att få svar, som hur långt du vill bära av hur huset är uppbyggt osv.
jim_b: Håller på att inreda vårt garage och behöver nu lite hjälp kring arbetsbänk. Jag villhöver en arbetsbänk som är ca: 440cm lång, minst 61cm djup och 4cm tjock. Ek eller bok, behöver vara relativt hårt. I denna bänk kommer jag underlimma en ganska stor ho (Ikea Långudden 56*53cm). Frågan är nu, kan jag få till en bänk som är i ett stycke och hur jobbigt kommer det vara att
bergquist: [citat] Så heter det, hittade utgående trappnosar på Byggmax så det går bort, får se om det blir Lundberg s eller göra plattor själv. Tack för hjälpen
Bemi: [citat] Okej så bra. Okej ja verkar bli väldigt stabilt så, dessvärre så är mina 70x70 redan köpta, får bli så på baksidan istället. Tack för hjälpen
tomtebolycka: [citat] Det var för att få maximalt med utrymme invändigt som vi skippade ett skivmaterial. Vill man i framtiden ha fasta hyllplan är det bara att sätta kittlingar i regelramen och lägga hyllplanen på. Plus reglar på väggen i bakkant. Så inget problem som jag ser det. Jag är själv skeptisk till enbart gips men nu blev det så. Egentligen bara ena sidoväggen vi pratar om eftersom det
Derbyboy: [bild] Finns det gångjärn som ställer dörren innanför stommen i utfällt läge? Gångjärnen på bilden fungerar så att ytterkant dörr hamnar i ytterkant stomme i utfällt läge (helt öppen) jag skulle behöva ett gångjärn som förskjuter dörren inåt i utfällt läge annars tar den i dörrfoder till angränsande rum.
yens: [citat] Fast jag tycker estetiken är lite viktig också. OSB ger ett lite "ofärdigt" intryck som jag gärna undviker. Och när jag konstaterade att osb+gips bara är marginellt billigare per kvm än enbart plywood, så fick jag denna idé. :) Tack för input!
justusandersson: 140x180 är likvärdig med 66x225. Tyvärr är jag en inbiten Macintoshanvändare så jag har inte Paint för Windows. Jag har letat efter ett program som kan hantera både raster- och vektorgrafik samtidigt utan att kosta en förnögenhet. Just nu testar jag Affinity Designer.
sinuslinus: Finns ingen anledning att sätta ångbroms. Mattan kanske ger lukt men svårt att gissa på distans. Spännpapp är vanlig papp som är målad så den borde inte lukta om du inte har någon tjärpapp bakom.
BirgitS: Hur har du tänkt att göra när det är dags att serva eller byta tvättmaskin och måste lyfta upp avloppsröret ur vattenlåset?
oobum: https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/halrumsinfaestning/skivplugg/gipsplugg-duoblade Alterantivt; https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/standardinfaestning/nylonplugg/duopower/535452-duopower-5-x-25
AXS: Det kan hjälpa att köra bara 1mm djupt i första vändan. Och spänn fast skivan mot en annan skiva, då håller den emot faneren och då får inte flisor på undersidan. Tejp kan funka, men tycker det oftast håller emot för dåligt.
Kalle91: Hej! Ska borra ett hål till från luften i väggen där en paxfläkt sen monteras. Den ska ligga strax höger om den hängandr lamöan. Behöver lite tips: 1. Dimensioner på röret? 100 eller 125? 2. Typ av rör? Spirorör? 3. Andra delar som behöver köpas in? Tex galler till utsidan av röret. Något mer? 4. Nåt jag ska tänka på innan jag borrar? Alla rådgivning uppskattas!
largab: Sänk ner 22 mm spån mellan golvreglarna.
Jackeskruf: [citat] 27 grader taklutning, någon slags ramverkstakstol över spännvidden. Ej förhöjt väggliv, snarare tvärtom - hatten är nerdragen långt ner över pannan.