Hej. Vi håller på och bygger skafferi. Är i valet och kvalet om vi ska köra med gips eller mdf/masonit.

vad hade ni gjort? För- och nackdelar med materialen?

Tanken var att sätta microlit på och måla så för ytans skull är det sak samma. Vi tänker att gips är mer skört men en vän som är snickare förespråkar det.

En pågående skafferibyggnation med trästomme och en vit dörr, inuti ett rum med tapeter och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du menar till väggarna?

Plyfa först och sedan gips på det.

B boohoo skrev:
Du menar till väggarna?

Plyfa först och sedan gips på det.
Tack för svar men vi tänkte komma undan med endast ett skivmaterial. Ser ingen poäng med dubbla ;)

Använd en skruvfast gipsskiva typ Gyproc Habito/ Norgips Ultraboard. Då sparar ni ett lager

• Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Fulkemisten
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Ser ingen poäng med dubbla
Poängen är att kunna fästa upp hyllor och sådant i skafferiet som definitivt ska tåla att man har mycket stapelvaror och annat på dem. Därför kör man t ex 15 mm plywood underst. Sedan gips överst då det går snabbt och enkelt och billigt att få en fin yta.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Poängen är att kunna fästa upp hyllor och sådant i skafferiet som definitivt ska tåla att man har mycket stapelvaror och annat på dem. Därför kör man t ex 15 mm plywood underst. Sedan gips överst då det går snabbt och enkelt och billigt att få en fin yta.
Är helt med på resonemanget men vi har valt att köra med konsol-system för flexiblare hyllplansindelning så vi är bara beroende av den bakre väggen. Som är rejält byggd.

Fulkemisten
Jag hade ändå absolut kört på grövre plyfa i väggarna. Jag hade tänkt att det kommer någon efter mig som kanske vill ha hyllorna på ett annat vis. Alternativt så vill man själv ändra på hyllplaceringen...
Är det en kostnadsfråga så kan man ju köra med osb bakom gipset. Man gör absolut som man vill men jag tror att jag och många andra önskar att gipsväggar utan skivmaterial som klarar infästning bakom borde klassas som dolt fel vid försäljning :crysmile: (vilket det såklart absolut inte gör).

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Ska också göra detta snart. Men vi ska ha ett hörnskafferi som är "täckt" på båda sidor, så vi kommer köra lackad MDF eller något.

Hur som, var har du köpt dörren? :)

• Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
J jim_b skrev:
Ska också göra detta snart. Men vi ska ha ett hörnskafferi som är "täckt" på båda sidor, så vi kommer köra lackad MDF eller något.

Hur som, var har du köpt dörren? :)
Köpte fem likadana dörrar för tolv år sedan, från en privatperson i Småland (körde totalt 30mil med släp :crysmile:). De har stått i garaget sedan dess och har liksom varit lite av ett skämt men nu har både jag och dörrarna fått revansch :D

Lycka till med bygget. Kika efter dörr på Blocket, lokala loppisar eller från Byggnadsvårdsbutiker (tex har Nacka byggnadsvård mycket fina gamla dörrar).

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag hade ändå absolut kört på grövre plyfa i väggarna. Jag hade tänkt att det kommer någon efter mig som kanske vill ha hyllorna på ett annat vis. Alternativt så vill man själv ändra på hyllplaceringen...
Är det en kostnadsfråga så kan man ju köra med osb bakom gipset. Man gör absolut som man vill men jag tror att jag och många andra önskar att gipsväggar utan skivmaterial som klarar infästning bakom borde klassas som dolt fel vid försäljning :crysmile: (vilket det såklart absolut inte gör).
Det var för att få maximalt med utrymme invändigt som vi skippade ett skivmaterial. Vill man i framtiden ha fasta hyllplan är det bara att sätta kittlingar i regelramen och lägga hyllplanen på. Plus reglar på väggen i bakkant. Så inget problem som jag ser det. Jag är själv skeptisk till enbart gips men nu blev det så. Egentligen bara ena sidoväggen vi pratar om eftersom det i framkant enbart är reglar och karmar. Bakre väggen samt ena sidoväggen är husets ytterväggar. Vi får se om det håller :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.