Jag behöver hjälp med golvet i vårt nya uterum. Vi kommer lägga golvtegel. Det som nu finns från botten uppåt är
Mark
50cm luft
20cm cellplast och reglar (cc30)
Spånskiva

Vi har efter råd av snickare planerat att flytspackla ovanpå spånskivan och sedan lägga tegelsten.
Snickarn har också sagt att vi behöver lägga ett tätskikt på spånskivan. Tätskicktet vi har hittar, som är ämnat för utomhusbruk (pool) kostar 9000 för 15m2, vilket är lite väl dyrt tycker jag.

Tätskiktet antar jag behöver klara temperaturer mellan minus 15 till plus 45 grader.

Min fråga;
Kan jag strunta i det dyra tätskikt och lägga en plastfolie (byggplast) mellan träskivan och spacklet?
Eller
Kan jag byta träskivan till nåt annat, helst nåt som inte kräver tätskikt och flytspackling som jag kan lägga golvteglet på?

Varför behövs det ett tätskikt uppåt? Är det för skydd mot spill eller luftfuktighet?

Varför behöver du tätskikt? Fattar inte jag.
Byggplast har ingen vidare vidhäftning mot spacklet så det skulle jag inte gjort. Men jag fattar inte vitsen med tätskikt.

Inget tätskikt behövs. Du lägger primer på spånskivan och sedan flytspackel att lägga golvteglet på. Det går även bra med golvgips direkt på golvspånskivan.

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Tycker också det låter väldigt märkligt. Kan snickaren lite slarvigt sagt "tätskikt" när han egentligen menade rollad primer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.