4 296 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Dimensionering av bjälklag - Limträ vs stålbalk med laxstjärtsplåt
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ett bjälklag på 8,2mx9,3m är väldigt stort och kräver sina dimensioner. Jag tror mer på en samverkan mellan plåt och stål än plåt och trä. Detta borde konstruktören också kunna räkna isf. Beroende på hur mycket last väggarna klarar av så finns det håldäck eller förspända plattbärlag. I plattbärlagen skulle man även kunna gjuta in sparkroppar för att spara vikt. Vart ska avloppsstammen gå ner?
Avloppstammen går igenom huset vid toppen på T:et, rakt ner igenom den gamla murstocken (nyttjar hålrummet).B bossespecial skrev:Ett bjälklag på 8,2mx9,3m är väldigt stort och kräver sina dimensioner. Jag tror mer på en samverkan mellan plåt och stål än plåt och trä. Detta borde konstruktören också kunna räkna isf. Beroende på hur mycket last väggarna klarar av så finns det håldäck eller förspända plattbärlag. I plattbärlagen skulle man även kunna gjuta in sparkroppar för att spara vikt. Vart ska avloppsstammen gå ner?
Jag har funderat på både HDF och plattbärlag slak/eller förspänt, men dock blir totalvikterna på dessa oavsett större. Därtill tycks det bli knepigt att hitta en snickare som jobbar med småhus men samtidigt kan sådana bärlag, HDF / filigran leverantörer som vill jobba med dessa småjobb, ledtider runt 8 månader etc så det har fått mig att överge detta.
Angående husets bärighet så är husets stomme en blandning mellan betonghålsten och tegel. Jag har haft lite svårt att hitta någon konstruktör som jobbar med småhus i sten och som är intresserad av att göra antagande om bärighet för ett så pass gammalt hus.
Om mina efterforskningar stämmer så är det närmaste ett antagande att använda BABS 1946 tabell sid 22 ang betonghålsten,
BABS 1946 - Boverket
www.boverket.se › contentassets › babs-1946
och där någonstans skulle jag gärna ha med mig en konstruktör innan jag gör fler antaganden eller ytterligare amatörefterforskningar.
På övre planet tycks det vara en sk nopsamur av tegel (tjocklek ca 40-43 cm exkl. puts).
På bottenvåningen, som delvis är under mark är det två olika system, se bifoga plan med kommentarer. En del av muren är gjord med betonghålsten som är ca 22-25 cm och med 3 luft kanaler på tjockleken, samt tegelmur med likadant nopsasystem som på övervåningen. Dessutom finns ett antal bärande väggar i tegel på bottenplanet.
Undergrunden tycks helt stabil och enligt SGU är huset stående direkt på urberg med lite matjord. Sprickor och sättningar saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Vad låg det tidigare vindsbjälklaget på förresten?
Det låg över spännvidden 8,2 och upplagt ovanpå tegelmuren. Det tycks inte dimensionerat överhuvudtaget för last utan tänkt som en helt oanvänd kallvind. Men av olika skäl skall det bort och tanken är nu att gjuta en betongbalk 200x200 runt hela fasaden att tjäna som upplag för nytt bjälklag (förstärkning ovan balkarna över fönster etc).B bossespecial skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Var det samma taklutning och förhöjt väggliv i originalutförandet också? Var det takstolar som spänner 8m?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta bjälklag i lada - dimensionering?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bjälklag - Dimensionering
Dimensionering - 2-planshus - 10m spännvidd - bjälklag
Utbyggnad - bärlina/golvbjälklag - Dimensionering
bjälklagsdimensionering - igen