Hej,
Står i färd med att installera en HEB 140 balk på limträpelare. Jag har läst om eventuella risker med att blanda trä/stål p.g.a hur de expanderar i temperatuer. Men spänvidden är ca 2,3 m så det får väl antas vara försumbart.
Hur som, någon som har tips på hur jag fixerar stålbalken på limträpelarna?
Jag hade först tänkt borra ett hål på varje sida i varje ände och sedan skråskruva in en skruv i varje sida. Men inser att det kommer bli väldigt svårt att borra i stålet med vinkel, alternativet är ett stort hål som är rakt, men det känns inte helt rätt.
Jag har sett några alternativ där man svetsar dit flänser ner mot balken, men det kräver dels svets men också att man har full koll på måtten. Det går ju så klart att ordna men hade nog föredragit en lösning där jag kan lägga upp balken och sedan fixera själv. Som sagt är det ingen bjässe, HEB 140 2,3 m borde väga ca 70-80 kg.
Så hur hade ni gjort ?
Står i färd med att installera en HEB 140 balk på limträpelare. Jag har läst om eventuella risker med att blanda trä/stål p.g.a hur de expanderar i temperatuer. Men spänvidden är ca 2,3 m så det får väl antas vara försumbart.
Hur som, någon som har tips på hur jag fixerar stålbalken på limträpelarna?
Jag hade först tänkt borra ett hål på varje sida i varje ände och sedan skråskruva in en skruv i varje sida. Men inser att det kommer bli väldigt svårt att borra i stålet med vinkel, alternativet är ett stort hål som är rakt, men det känns inte helt rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett några alternativ där man svetsar dit flänser ner mot balken, men det kräver dels svets men också att man har full koll på måtten. Det går ju så klart att ordna men hade nog föredragit en lösning där jag kan lägga upp balken och sedan fixera själv. Som sagt är det ingen bjässe, HEB 140 2,3 m borde väga ca 70-80 kg.
Så hur hade ni gjort ?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur bred är pelaren?
Ska allting klart in efteråt kan du skjuta fast Bmf beslag i balken som du skruvar till pelaren. Ett annat alternativ är att antingen svets dit en pinne på undersidan eller borta och sätta dit en bult som sticker ut och sedan borta ett motsvarande hål i pelaren som pinnen/ bulten passar i. Fyll hålet med polyuretanlim innan montage.
Vilken typ av Bmf beslag är det du tänker på då ? Enda som jag kan komma på är en spikplåt eller liknande, men är då tveksam till hur jag fäster den i stålbalken.Matti_75 skrev:
Ska allting klart in efteråt kan du skjuta fast Bmf beslag i balken som du skruvar till pelaren. Ett annat alternativ är att antingen svets dit en pinne på undersidan eller borta och sätta dit en bult som sticker ut och sedan borta ett motsvarande hål i pelaren som pinnen/ bulten passar i. Fyll hålet med polyuretanlim innan montage.
Jagskulle ju som du säger kunna borra ett hål i flänsen, dra dit en bult med mutter som går ner en bit och sedan limma dit den. Men hur stadigt sitter den då ? Man får ju inte samma direkta "bekräftelse" på att det sitter som vid ett skruvförband
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Tack !B bossespecial skrev:
Vinkeljärnen i överkant kommer i så fall fästas mot råspont som i sin tur är spikat i underarmarna på takstolarna.
Vinkeljärnen i underkant skulle ju sitta fint. Pelaren kommer i ena sidan sitta fast i hjärteväggen, andra sidan finns en murstock så där kommer den vara fastsatt i balk för bjälklaget som vilar på källarväggens hjärtevägg.
Så summerat.
* Pelarevid hjärtevägg - förankrad i hjärteväggen och bjälklag
* Stålbalk - förankrad (det vi diskuterar
* Pelare vid murstock - förankrad i stålbalken samt bjälklag
Har du någon översikt som visar hur balken går och var pelaren står? Hur är de stöttade i övrigt, någon riktning som är låst?
Du kan ju alltid borra hålen i balkens underfläns innan montage så blir det lättare att borra och sedan montera en skruv uppifrån när den ligger på pelaren. Men omgivningen ger uppgifter på hur styv infästningen behöver vara.
Du kan ju alltid borra hålen i balkens underfläns innan montage så blir det lättare att borra och sedan montera en skruv uppifrån när den ligger på pelaren. Men omgivningen ger uppgifter på hur styv infästningen behöver vara.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
R roli skrev:Har du någon översikt som visar hur balken går och var pelaren står? Hur är de stöttade i övrigt, någon riktning som är låst?
Du kan ju alltid borra hålen i balkens underfläns innan montage så blir det lättare att borra och sedan montera en skruv uppifrån när den ligger på pelaren. Men omgivningen ger uppgifter på hur styv infästningen behöver vara.
Här är en bild på hur jag hade tänkt göra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här är själva placeringen i huset. (bry er inte om namnen på rummen, köket och sovrum (vid vardagsrum) har bytt plats).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tittat och tittat men förstår inte riktigt. Vad är de blåa rektanglarna ? och De övre vinkeljärnen avses väl kanske att skruva i en vag som står "bakom" stålbalken ? Så ser det inte riktigt ut. Kolla mitt andra inlägg som förhoppningsvis förklarar hur det ser utB bossespecial skrev:
Men ang. att ta upp råsponten, jag har kutterspån på vinden så risken är att massa isolering faller ner om jag sågar upp för råsponten. Men det går ju att lösa, men ser inte riktigt vad jag vinner på det ? Skruven jag drar genom råsponten kommer ju gå in en bra bit i underarmen också.
Med den lösningen så kommer inte balken att utsättas för speciellt mycket mer last i övergången mellan balk och pelare än vertikala laster. Då tycker jag att det räcker om du får ner en skruv från balken i pelaren. Sätter du sedan skruv genom överflänsen in i takstolarna så blir det perfekt. Pelarna skall vara låsta, dvs infästa stabilt i de väggar som de sitter emot.
Tack, ja jag känner mig lugn egentligen med att allt borde bli stabilt. Men hängslen och livrem du vet. Min tanke är dock om jag lyckas skruva i en skruv i flänsen. Jag tänker att även om jag borrar ett hål i flänsen underifrån. Så blir det ju knepig vinkel med skruvdragare och skruv sedan..R roli skrev:Med den lösningen så kommer inte balken att utsättas för speciellt mycket mer last i övergången mellan balk och pelare än vertikala laster. Då tycker jag att det räcker om du får ner en skruv från balken i pelaren. Sätter du sedan skruv genom överflänsen in i takstolarna så blir det perfekt. Pelarna skall vara låsta, dvs infästa stabilt i de väggar som de sitter emot.
Dessutom är ju pelaren vid murstocken inte fäst i någon vägg. Det är därför jag tänker fästa HEB-balken mot takstolarna och överkant på pelaren. Och sedan pelaren mot bjälklagret. Då borde den med vara låst i alla tänkbara riktningar
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Jag skulle nog gjort som du har tänkt fast borrat vinkelrätt i stålbalken (underifrån). Förborra limträpelaren innan montage och använd skruv med sexkantsskalle typ fransk träskruv i någon lämplig dimension så kommer du åt att dra i skruven med vanligt spärrskaft istället för skruvdragare.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Vad är problemet?
Slå ett slag med körnare, borra stegvis med större borr och dra fast med fransk träskruv eller liknande.
Varför ens skruva i vinkel?
Pelaren ska ju bara ta vertikal last från balken. Skulle inte ens skruva den speciellt hårt och borra större hål än skruven om man är orolig för längdförändringar pga temperatur.
Slå ett slag med körnare, borra stegvis med större borr och dra fast med fransk träskruv eller liknande.
Varför ens skruva i vinkel?
Pelaren ska ju bara ta vertikal last från balken. Skulle inte ens skruva den speciellt hårt och borra större hål än skruven om man är orolig för längdförändringar pga temperatur.

