Byggmaterial & Byggteknik
edmund: Jag bygger ett litet hus på hjul där jag har välvt tak. Takstolarna är i limträ och välvda med radie 2m. Huset är 3,6*x2,2m. Nu är det dags att göra innertak och jag är lite fundersam över vad som blir enklast och snyggast. Går det att böja en tunn plywood så mycket? När jag bildsöker på välvt innertak dyker det upp många vackra innertak. Hur är sådana gjorda? Finns det
dejonki89: Några tips kring badrummet? Dusch, toalett och handfat tänker jag rent spontant
lallaren: [citat] Okej! Tack för enkelt och tydligt svar.
Peter2400: [citat] Jag körde med en staketstolpe, känns väldigt stabilt. https://www.hornbach.se/shop/Staketstolpe-GAH-ALBERTS-med-lock-skruv-150cm-antracit-metall/8243774/artikel-detaljer.html
Märtta: [citat] Tack snälla! Spännande läsning:)
Fairlane: Kanske Essve Duckfoot kan vara något för dig? Skruven följer med och passar och kommer ha tillräcklig längd.
Åsa Lund: Står inget om när huset är byggt. Kan ju vara en nygjord ritning över ett gammalt hus
Bigfoot: Mina är märkta Thorsman ser jag, så det kanske är tveksamt då.
Per Möller: Tack för svar. Jag kikar lite på att lägga ett lager med epoxy för att stänga alla lufthål för att senare slipa ner detta till en matt yta och eventuellt behandla igen om det behövs med en matt lack. Några kommentarer på detta? Ang. att man inte ska "stänga in" betong som andas förstår jag inte riktigt då man ofta gör samma sak när man behandlar t.ex golv på lager m.m men jag
TechChad: Om man får till en gäng i väggen kanske skulle funka. Beroende på vad det är för vägg så kanakse någon av följande funkar https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/mutternitsats-2000016802?gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMwuof3cAHnrYian4Ke0mdj4Qo6LV-QvF5iHn2e3nx2zg0uvB9kOIDAaAsfOEALw_wcB
jbr: [citat] Borra (utan slag som sagt) med ett bra borr. Alltid bra att börja med mindre diameter. Det finns plugg som fäster bättre i material som är av skiftande kvalitet. Kolla t.ex. Hornbach om du har nå'n i närheten.
BuzyBi: [citat] Väcker tråden då jag behöver hitta isoleringsmaterial till golv mot krypgrund i timmerhuset. Vi har sanerat hussvamp så cellulosa känns vågar ifall nåt ändå får liv... Då har vi fått råd om lin och hampa, men dessa är svåra att få tag i och rätt dyra. Kan detta vara ett bra alternativ? träfibrerna ser ut att vara täckta av betong så kanske svåra att växa i för
RealElwood: [citat] Fäster du i vägg och plint blir det stabilt, jag fäste in mina i bjälklaget för altanen och med plåtviklar i fasad, det rubbar sig inte. Utan infästning i fasaden så gungade mina stolp (95 mm) friskt vid kippande PU. Med säkring mot fasad så var det löst.
LghTva: Hej! Tack för era svar. Blev att vi kör på enkelgips på sidan med reglarna och OSB + gips på baksidan av skåpet. Blev superbra
Libelle: Hej! Nu har jag rivit min gatsten byggd rök ugn med en betongplatta på toppen och botten. En bilningshammare på 18 kg från bauhaus gjorde jobbet. Lycka till med ditt (om det fortfarande finns kvar)
Urban bollö: hej Per och Nissens, Tack för snabba och bra svar. Det verkar som att jag endast skall lägge den på pappen . jag återkommer med resultat. //Urban
JonathanFlod: Tjena! Vi håller som bäst på att skruva altan och det dyker upp funderingar hela tiden. En del frågetecken rätar vi ut men några kvarstår. Altanen är 14x8m och strax över hög i framkant så vi vill verkligen att konstruktionen skall vara stabil och säker. Vi har bärlinor och skruvreglar på plats, nu tänkte vi montera stolpar till räcke innan vi fortsätter med frisen på ena sidan.
Jeber: Finns det någon bra konstruktör i närheten av Lund som rekommenderas?
Gjutjärn: [citat] Grymt, tack för hjälpen!
jahallåja: Det blev ett plockepinn av 15 mm plywood som förstärkning av både sätt- och plansteg, med diverse reglar inskruvade bla i vangstyckena för att stödja de nya skivorna. Blev helt ok. Svikt borta, mindre eller inget knarr, så får vi se hur det håller över tid.
frma71: Vill följa upp här ifall någon annan söker. Bliv skruvlimmat 22mm spån ovanpå 70mm reglar och skruvlimmad plywood (~12mm) och gips (6mm) på undersidan. ~110mm
Westie: Stort tack för bra och handfasta råd! Mest hållit på med träkonstruktioner av olika slag hittills. Det här bör vi kunna greja.