Vi ska kakla om i vårt kök.

Vi vill ha ett enkelt vitt(-ish) kakel.

Jag har två frågor.

1. Matt eller blankt kakel? Personligen kan jag tycka att blankt hör hemma i ett badrum, sambon håller inte med.

2. Vad är det för skillnad på kakel för 150kr/m2 och 400kr/m2? Jag betalar gärna för kvalité osv., men då måste jag förstå varför jag betalar nästan 300% mer för det dyrare? Jag har inte lyckats hitta någon sådan information.

1: Matt eller blankt är ju en smaksak, så där får väl du och sambon försöka enas om nått.
2: kvaliteten på en dyrare platta är oftast bättre.

K KakelDaniel skrev:
2: kvaliteten på en dyrare platta är oftast bättre.
Ja, jo, det hoppas man ju. Men på vilket sätt? Håller det tre gånger så länge? Är det lättare att sätta?

Fulkemisten
Matt kakel blir repigt.

J jim_b skrev:
Ja, jo, det hoppas man ju. Men på vilket sätt? Håller det tre gånger så länge? Är det lättare att sätta?
Bättre/tjockare glasyr, bättre i storlekarna, bättre rakhet

C
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Matt kakel blir repigt.
Det beror nog på, jag har haft matt kakel i badrummet i 20 år utan att det uppstått några repor. Däremot har jag noterat att det är otroligt svårt att få bort märken från "verktygsskrap".

• Gilla
yonna
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Bättre/tjockare glasyr, bättre i storlekarna, bättre rakhet
Ok, jag förstår.

Vilka fabrikat anses vara av bra kvalité?

Mina tips:
  • Blanka plattor, det blir lättare att hålla rent från fettstänk och liknande.
  • Stora plattor, så blir det mindre skarvar/fogar att fylla snyggt.
  • Fabrikat? Kakelplattor är väl bara import från noname tillverkare söderut?

2004 var jag med och byggde badrum. Billigaste vita plattorna vi kunde hitta. De var inte besvärliga att skära. Jag skar allt utan problem. Badrummet är ff fint.

Men, vi kanske hade en himla tur för jag har hört andra som berättat om billiga plattor som spricker när man skär dem eller att glasyren spricker. Vi visste inte sådant då... Jag vet inte om jag vågar göra samma idag...

H
J jim_b skrev:
Vi ska kakla om i vårt kök.

Vi vill ha ett enkelt vitt(-ish) kakel.

Jag har två frågor.

1. Matt eller blankt kakel? Personligen kan jag tycka att blankt hör hemma i ett badrum, sambon håller inte med.

2. Vad är det för skillnad på kakel för 150kr/m2 och 400kr/m2? Jag betalar gärna för kvalité osv., men då måste jag förstå varför jag betalar nästan 300% mer för det dyrare? Jag har inte lyckats hitta någon sådan information.
På blank kakel ståyns allt, bättre med matt kakel. Men det är ju en smaksak.
Kvalitén är i allmänhet bättre på ett dyrare kakel som flera i träden har skrivit.

Hur många kvadratmeter ska kaklas i köket?

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
C
J Jörgen Ö skrev:
[länk]
Jodu, sådant har man gnuggat med. Funkar inget vidare på mitt matta kakel tyvärr.
Men tack ändå för tipset! (y)

K KakelDaniel skrev:
Hur många kvadratmeter ska kaklas i köket?
Knappt 6kvm

Då är det ju inga astronomiska summor det handlar om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.