2 723 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Lägsta bygghöjd färdigt golv ovanpå träbjälklag?
Jag skulle vilja klara mig på 28-mm totalhöjd ovanpå träbjälklag vilket verkar svårt om man inte lägger in ett självbärande golv, t ex plankgolv. I mitt fall kommer det att ligga 14,7mm flytande klickgolv överst. Praxis på 60c/c är ju minst 22mm spån. Jag tänkte att om man går ned på 30c/c och skruvlimmar(not, fjäder och mot bjälklag) 12mm spån borde det hålla. Men så pratade jag med leverantören och han sa att det är inget de rekommenderar men "det går", tills fel situation uppstår och du får en ovanligt kraftfull punktbelastning. Då är risken att det går hål. Är det någon här som har några erfarenheter? Skulle man kunna använda sig av någon annan lösning? Skulle råspont bli starkare?
Skulle absolut undvika 12mm spån som bärande underlag till en lamellparkett. Du kommer ju i princip då ha en starkare parkett som du måste lita på för att fördela trycket med alla garantier för knarr osv som åker ut genom dörren direkt vid läggning. Om ditt träbjälklag är rimligt rakt så kan du fälla ner spånskivorna mellan dina golvbjäklar men även det kräver en hel del pysslande och kottlande då du kommer inte kunna dra fördel av en större sammanhållen skiva.
Om jag skulle bli tvingad till det själv skulle jag kottla rätt friskt mellan bjäklarna och sedan hittat en så styv plywood som möjligt i trakterna av 15mm. Betydligt starkare än en 12mm fiberbaserad skiva även med samma underliggande regelverk och du slipper risken för genomtramping. Dock förmodlingen en liknande risk med deformering om du har stora punktlaster
Om jag skulle bli tvingad till det själv skulle jag kottla rätt friskt mellan bjäklarna och sedan hittat en så styv plywood som möjligt i trakterna av 15mm. Betydligt starkare än en 12mm fiberbaserad skiva även med samma underliggande regelverk och du slipper risken för genomtramping. Dock förmodlingen en liknande risk med deformering om du har stora punktlaster
Precis, jag tittar just nu på möjligheterna att fälla ned en skiva mellan golvreglarna. Därefter skulle jag kunna lägga 12mm spån ovanpå det. Det borde gå även om det gör golvvärmeambitionen mer komplicerat. Helst skulle den nedfällda skivan då även vara spårad för värmen. Då tappar man såklart styrka i skivan men skulle man limma ihop den nedfällda skivan med skivan ovanpå borde det bli starkt nog.
Notera att en spårad golvspån är hopplöst svag längs slingorna så du har i princip obefintlig styrka om du fäller ner en sådan. Du har endast 3-4mm sån tjocklek under slingorna till underkant av skivan. Likaså måste du ha värmespridningsplåtar som gör att du inte kommer kunna ha vidhäftning till någon skiva över.
Ska du ner med golvärme i denna konstruktion med så blir det ännu mer komplext. Min tanke går spontant till nerkottlad glespanel eller färdiga kassetter med inbyggd värmespridningsplåt och en skruvlimmad 15mm plywood över men det är återingen ute på en väldigt kreativ och tunn is. De färdiga kasetterna har ju tyvärr en nackdel att du inte riktigt kan använda dessa för bärighet. Kottlar du med glespanel som du lägger slingorna i hjälper dessa till med bärigheten
Även om det svider ingen chans att bara ordna ett nytt bjälklag så du kan göra det enligt en normal konstruktion?
Ska du ner med golvärme i denna konstruktion med så blir det ännu mer komplext. Min tanke går spontant till nerkottlad glespanel eller färdiga kassetter med inbyggd värmespridningsplåt och en skruvlimmad 15mm plywood över men det är återingen ute på en väldigt kreativ och tunn is. De färdiga kasetterna har ju tyvärr en nackdel att du inte riktigt kan använda dessa för bärighet. Kottlar du med glespanel som du lägger slingorna i hjälper dessa till med bärigheten
Även om det svider ingen chans att bara ordna ett nytt bjälklag så du kan göra det enligt en normal konstruktion?
Mmm sneglade på glespanelvarianten. Finns ju några som gjort det här på forumet.
Det är klart, skulle man kottla som en tok och sätta 28mm gles OCH regla 30c/c har en skruvlimmad 12mm spån väldigt mycket stöd. Golvvärmeplåten bygger 1mm så glesen måste ligga 1mm under golvbjälkarnas ovankant. Sedan skulle man undersöka om man kan limma plåten på båda sidor, mot gles och mot spån.
Har även övervägt att ta bort material på befintliga reglar i golvbjälklag och komplettera med reglar för att komma ned i 30c/c. Befintliga är 3"/8" så material finns. Det gör även att vid 30c/c är spännvidden mellan reglarna mindre än vid 30c/c byggt med 45mm-reglar. Då skulle jag kunna lägga en 22mm spån. Dock har inget av alternativen har känts riktigt bra. Det blir en soppa av kompromisser.
Det är klart, skulle man kottla som en tok och sätta 28mm gles OCH regla 30c/c har en skruvlimmad 12mm spån väldigt mycket stöd. Golvvärmeplåten bygger 1mm så glesen måste ligga 1mm under golvbjälkarnas ovankant. Sedan skulle man undersöka om man kan limma plåten på båda sidor, mot gles och mot spån.
Har även övervägt att ta bort material på befintliga reglar i golvbjälklag och komplettera med reglar för att komma ned i 30c/c. Befintliga är 3"/8" så material finns. Det gör även att vid 30c/c är spännvidden mellan reglarna mindre än vid 30c/c byggt med 45mm-reglar. Då skulle jag kunna lägga en 22mm spån. Dock har inget av alternativen har känts riktigt bra. Det blir en soppa av kompromisser.
Nu har jag forskat vidare. Byggelit som levererar spån till bl a Uponor klarar alla tester och är godkänt som bärande golv direkt på reglat bjälklag 60c/c. Det är alltså 22mm golvspån med urfräst spår för 17mm slang. Spåret i sig är 18,7mm(+-0,1mm)brett och 18,2mm(+-0,2mm) djupt. Inte mycket gods kvar i botten på spåret och en redig brottanvisning. Skivan är godkänd för löpande montering med fri skarvning. Diverse tricks och hemligheter har satts i rullning in för att få tillräcklig hållfastighet i skivan, trots den tunna godstjockleken. Tricks som inte används i rot/renoveringsskivan på 12mm. Hade skivkvaliteten varit identisk mellan skivorna borde 12mm hålla bättre än en 22mm med ett djupt spår i mitten men så är alltså inte fallet. Man lär sig något varje dagM myrstack skrev:
Hmm, det är inget magiskt i 22mm spårad golvspån. Som vilken golvspån som helst. Däremot så bygger bärigheten på att den läggs tvärs bjälklaget dvs du har mestadels 22mm spån där du behöver bärighet. Skulle man lägga den längs bjälklaget trampar ett barn igenom. De få millimeter som är under slingan är fullt normala. På en 12mm skiva har du givetvis 12mm överallt.
Klicka här för att svara