Hej!

Jag ska riva min vägg och skulle behöva er hjälp om vad ni tror. Väggen ska rivas mellan kök och vardagsrum. se bild "planlösning"
Jag tror inte att den är bärande pga:
- Väggen är 11 cm tjock
- Väggens innehåll är någon form av lätt betong/ puts - Se bild
- Väggen har en tjockare pelare i slutet. se skuggad de i bild (crikel i bild "planlösning"
- 80% i föreningen har rivit väggen (förmodligen inte bärande om så många gjort det) - se bilder "förslag"

Vad tror ni? otroligt tacksam för svar. Jag har undersökt möjligheter om intyg men det kostar ca 7 000 vilket är mycket pengar då jag verkligen tror att den inte är bäranden.

Glad påsk!

• Inredning av ett modernt hus med en vägg som delar kök och vardagsrum, indikerad för rivning i diskussionstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild som visar en vägg mellan kök och vardagsrum med tapet och möblering, potentiellt icke-bärande.
    Skapa konto
  • Svartvit ritning av planlösningen för en lägenhet, markerar vägg mellan kök och vardagsrum.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning av byggnadsplan som visar layout för en lägenhet med detaljerad väggstruktur och mått.
    Skapa konto
  • Svårtydbar bild av en planlösning med tekniska ritningar och noteringar, troligen för en bostadsrenovering.
    Skapa konto
  • Vägg med litet hål som visar lättbetong, fotlist, trägolv och putsstoft på golvet.
    Skapa konto
  • Ritning som visar planlösning med markerad vägg som ska rivas och tjockare pelare i slutet cirkulerad.
    Skapa konto
Det är som du trodde att väggen mellan kök och vardagsrum inte är bärande. Ovanpå pelarna ligger en stålbalk som stöd för betongbjälklaget. Det var lätt att konstatera med hjälp av de fina ritningarna som du bifogade. Däremot ska man undvika att dra för många slutsatser om bärande med utgångspunkt från väggtjocklek. Det krävs rätt omfattande kunskaper för att sätta in det i sitt sammanhang. 11 cm väggtjocklek kan betyda en 3 tums plankvägg med puts på båda sidor. I ett småhus från samma tid ser bärande väggar ut på det sättet.

Jag har också bott i Gårda, fast det var ganska länge sedan. Södra Kustbanegatan.

• Gilla
Kuytan och 2 till
  • Laddar…
STORT tack för förklaringen.
Av nyfikenhet, på vilken bild och vart på ritningen kan man se stålbalken? :)
Okej, jag har borrat igenom hela väggen och det är inget annat material än puts/ lättbetgong.

vad kul!! supertrevligt område!

ha en fin kväll!

På den ritning som heter "image 3", våningsplan G, finns en streckprickad linje med beteckningen 703-INP 20. INP är en äldre typ av stålbalksprofil. INP 20 är 200 mm hög och 90 mm bred. Ur styvhetssynpunkt ligger den miellan HEA 160 och HEA 180, som är mer moderna profiler. Det krävs en viss vana vid att läsa ritningar för att se det.

• Gilla
Kuytan
  • Laddar…
Tack! vi testade att riva men det var tydligen någon form av betongsten istället för puts/ lättbetong.. Får leta reda på en snickare/ betongare som har rätt verktyg istället :D

//Johan

Nej, lättbetong trodde jag inte på. Det stämde inte med byggåret. Tegel eller betonghålsten ev även betongsten är ganska säkert. Samt plank + puts, men det var det ju inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.