Jag ska klä in ett källarrum i endast plywood eller OSB men har svårt att bestämma mig för vad jag ska använda och hur tjock skivorna bör vara. Det ska bli en lite snickeriverkstad där jag ska hänga upp saker på väggarna så som hyllor, skåp m.m. Väggarna ska sen endast målas vita.
Vad är bäst? Plywood eller OSB och hur tjock bör skivorna vara?
Duger så tunna väggar för upphängning, fungerar inte osb lika bra då? Har du någon specifik motivation till varför du föredrar plywood? Mig kvittar de, vill bara ha något som håller braMaskintok skrev:
Om du inte bryr dig om kostnaden skulle jag ta 15 mm ”våtrumsplyfa”. Då behöver du inte fundera om det håller.Vermilion skrev:
Jag ska klä in ett källarrum i endast plywood eller OSB men har svårt att bestämma mig för vad jag ska använda och hur tjock skivorna bör vara. Det ska bli en lite snickeriverkstad där jag ska hänga upp saker på väggarna så som hyllor, skåp m.m. Väggarna ska sen endast målas vita.
Plyfa håller bättre än osb i samma tjocklek. Särskilt om det är saker om tas ner och sätts tillbaks ofta.
Bra fråga !
Plywoodskiva är dyrare men om du får tag på billig plywoodskiva så är den helt klart mycket bättre än OSB skiva . Jag monterar ibland kök och vill inte montera kök om det är tänkt att vara osb bakom köksskåpen speciellt överskåpen . Skillnaden är kanske 30kr/kvm . Snikvarianten för dig kan vara osb på nedre delen av väggen o plywood uppe . Men då blir inte ytan vid målning riktigt lika ,osb har en grov struktur och plywood`en är helt slät . =Lägg lite extra pengar på plywoodskiva och bli helt nöjd . OSB är tänkt lite som ett allternativ innanför gips i bostadsrumm /vardagsrum/sovrum men kanske inte i tv- hörnet med stor tv`n uppe på väggen ...
Plywoodskiva är dyrare men om du får tag på billig plywoodskiva så är den helt klart mycket bättre än OSB skiva . Jag monterar ibland kök och vill inte montera kök om det är tänkt att vara osb bakom köksskåpen speciellt överskåpen . Skillnaden är kanske 30kr/kvm . Snikvarianten för dig kan vara osb på nedre delen av väggen o plywood uppe . Men då blir inte ytan vid målning riktigt lika ,osb har en grov struktur och plywood`en är helt slät . =Lägg lite extra pengar på plywoodskiva och bli helt nöjd . OSB är tänkt lite som ett allternativ innanför gips i bostadsrumm /vardagsrum/sovrum men kanske inte i tv- hörnet med stor tv`n uppe på väggen ...
Detta är ju helt fel. Det skiljer väldigt lite mellan plyfa och OSB i hållfasthet. Det finns ingen TV du kan köpa på elgiganten som inte går att fästa i OSB.B Byggare Bob 1966 skrev:
Det enda man behöver reflektera över här är hur det ser ut när man målat och bryr man sig inte alls om hur det ser ut kan man ta vad som helst.
Skulle välja det som passar bäst med takhöjd och regelavstånd. Och såklart vad du kan få tag på nära.
Jag har köpt parti skivor på blocket, går det att anpassa efter det kan det bli riktigt billigt för bra yta. Möbelplyfa för byggmax-pris.
Jag har köpt parti skivor på blocket, går det att anpassa efter det kan det bli riktigt billigt för bra yta. Möbelplyfa för byggmax-pris.
Man ser på saken olika . Jag har genom åren lärt mig att försöka att göra saker rätt första gången = igår en 50 tum i övermorgon 75 tum. Värden är full av saker som borde gå . Se gärna på,Stora ingenjörsmissar på tv det är ett härligt program om du frågar mig 
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skillnaden i hållfasthet mellan OSB och K-plywood är stor. Det kan skilja lite mellan olika kvalitetsklasser men i runda svängar är plywood dubbelt så starkt. Det utesluter inte att OSB många gånger är tillräckligt starkt. Själv skulle jag inte använda OSB i synligt montage om det inte var fråga om ett mycket enkelt utrymme.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg