Rickard.
J justusandersson skrev:
Skillnaden i hållfasthet mellan OSB och K-plywood är stor. Det kan skilja lite mellan olika kvalitetsklasser men i runda svängar är plywood dubbelt så starkt.
Här pratar dom om styrkan för att hålla uppe saker på väggarna tror jag så det är inte riktigt samma sak. Bifogar en forumfavorit på ämnet.

• Jämförelse av lastkapacitet mellan förstärkningsskiva, OSB och Plywood med angivna vikter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ironside och 7 till
  • Laddar…
P
Jag gillar plyfan starkt..
Lätta att sätta och håller grymt bra, vackra mönster och sällan mycket att spackla..

Super

Rickard. Rickard.ag skrev:
Här pratar dom om styrkan för att hålla uppe saker på väggarna tror jag så det är inte riktigt samma sak. Bifogar en forumfavorit på ämnet.
Precis, det var den jag hade i bakhuvudet, har dock inte hittat igen den senaste åren. (y)

• Gilla
BuzyBi
  • Laddar…
Summa summarum.
Det är främst en smaksak så som du tänker använda det

Jag har använt OSB i pannrummet, tycker det är snyggare. Ska du hänga upp något jättetungt ska du sikta på reglarna oavsett materialval.

Elasticitetsmodulen är ungefär dubbelt så hög för plywood som för OSB oberoende om det gäller böjning eller dragning. I exemplet i inlägg #16 är det ju mest gipsen som testas. Som jag försökte antyda i mitt förra inlägg så är OSB i de flesta fall tillräckligt starkt som material bakom gips. Finishen på K-plywood är inte heller superhög. I ett bostadsutrymme skulle jag välja furu- eller björkplywood.

Rickard.
J justusandersson skrev:
I exemplet i inlägg #16 är det ju mest gipsen som testas.
Vad gör gipsen för skillnad i hur mycket det krävs för att dra ut en skruv? Gipset är dessutom samma i alla och visar därför bara skillnaden i skivmaterialen bakom.

Testet är gjort av SP så det är nog relativt säkert att lita på...

Vill tillägga att du säkert har rätt i det du säger men förstår man inte vad det betyder så är det lätt att tro att plyfan skulle vara dubbelt så bra på att hålla uppe en tung tv eller hylla på väggen och det är inte sant.

Redigerat:
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Vad gör gipsen för skillnad i hur mycket det krävs för att dra ut en skruv? Gipset är dessutom samma i alla och visar därför bara skillnaden i skivmaterialen bakom.

Testet är gjort av SP så det är nog relativt säkert att lita på...

Vill tillägga att du säkert har rätt i det du säger men förstår man inte vad det betyder så är det lätt att tro att plyfan skulle vara dubbelt så bra på att hålla uppe en tung tv eller hylla på väggen och det är inte sant.
Man behöver alltid fundera över VAD man har för syfte. Det går att hänga upp ganska tunga föremål i en vanligt gipsskiva med rätt produkter.
Försök tänk lite ”Ikea testar in och ut med belastning på kökslådor”. Tog Ikeas kökslådor som exempel för det var någon video som poppade upp i skallen. :rofl:

Det finns en anledning till att 15 mm ”våtrumsplyfa” är godkänt för infästningar i badrum och inte 15 mm osb.

Om ni skruvar i 2 skruvar i spån, osb eller Plyfa med samma tjocklek och hänger upp en hammare tillräckligt många gånger så svär jag på, utan vetenskapliga belägg, på att skruvarna i plyfan kommer sitta längst tid utan att börja glappa.
Någon med för lite att göra kan väl testa.:crysmile:

Rickard.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns en anledning till att 15 mm ”våtrumsplyfa” är godkänt för infästningar i badrum och inte 15 mm osb
Är väl bara enligt säker vatten? Säker vatten rekommenderar bra lösningar men det betyder inte att allt annat är fel eller dåligt.

Sen att plyfa är bättre tror jag dom flesta förstår så där behöver du då inte övertyga mig men i vissa situationer är osb:n rätt nära.

B Byggare Bob 1966 skrev:
Man ser på saken olika . Jag har genom åren lärt mig att försöka att göra saker rätt första gången = igår en 50 tum i övermorgon 75 tum. Värden är full av saker som borde gå . Se gärna på,Stora ingenjörsmissar på tv det är ett härligt program om du frågar mig ;)
50" var för tio år sedan. Nu är det 65-75" som gäller och den största TVn som går att köpa på Elgiganten är på 85" och väger 54kg. Som du säkert förstår är det inga som helst problem att fästa en sådan TV (eller den du köper om 10 år för all del) i en OSB, spånskiva eller plyfa.

Vi ser inte på saker olika, det handlade bara om att du tror att plyfa håller mycket bättre än OSB vilket är fel i sak. Det handlar inte om tyckande.

• Gilla
Takgrund
  • Laddar…
Är väl bara enligt säker vatten? Säker vatten rekommenderar bra lösningar men det betyder inte att allt annat är fel eller dåligt.

Sen att plyfa är bättre tror jag dom flesta förstår så där behöver du då inte övertyga mig men i vissa situationer är osb:n rätt nära.
Nu var det Ts ursprungsfråga jag försökte besvara tillsammans med många andra. Mitt val föll på Plyfa.

I övrigt kan jag nämna att det inte bara är Säker vatten som rekommenderar en bra lösning. När ”våtrumsplyfan” togs fram som ett alternativ var samtliga berörda branschorganisationer inblandade tillsammans med flera försäkringsbolag och några fler. Syftet med att ta fram en gemensam lösning är för mig självklar. Men nu ska vi inte diskutera ”våtrumsväggen” i denna tråd.
Innan detta var osb absolut vanligast som underlag i badrum.

Wow, tack för så många bra svar! Så jag får se det som en smaksak då :) Jag trodde dock att OSB skulle vara mycket svagare men jag har visst fel i det, bra att jag fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.