2 889 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Tröskel av trä i källare?
Hej,
Vi håller på att byta ut ett par dörrar i källaren. Mellan 2 rum finns det en diff på ca 15 mm som beror på att ena rummet har klinkers, det andra har inte. Klinkergolvet är inte helt korrekt lagt vilket innebär att det går endast fram till tröskeln och inte under som det ska göra egentligen. Dessutom ligger det en bräda under befintlig tröskel för att få upp den i nivå med betonggolvet. Lyfter man på denna bräda så finns det ytterligare trä där under!? Gissningsvis har det varit såhär sen huset byggdes 70.
Första tanken blir såklart att gjuta igen hålet och lägga klinkers under tröskeln men det är ganska mycket jobb och har inget av materialet hemma. Dessutom finns det som sagt trä även under den befintliga plankan och att gjuta in trä känns inte som en vidare bra plan. Andra alternativet är att bygga vidare på träet 15 mm till så att tröskeln kommer upp i nivå med klinkergolvet, detta är en enkel lösning och jag har allt som krävs för att göra detta. Problemet är att man egentligen inte ska ha trä i närheten av betonggolvet?
Värt att nämna är att källaren är bebolig med 210 cm höjd och uppvärmd.
MVH
Vi håller på att byta ut ett par dörrar i källaren. Mellan 2 rum finns det en diff på ca 15 mm som beror på att ena rummet har klinkers, det andra har inte. Klinkergolvet är inte helt korrekt lagt vilket innebär att det går endast fram till tröskeln och inte under som det ska göra egentligen. Dessutom ligger det en bräda under befintlig tröskel för att få upp den i nivå med betonggolvet. Lyfter man på denna bräda så finns det ytterligare trä där under!? Gissningsvis har det varit såhär sen huset byggdes 70.
Första tanken blir såklart att gjuta igen hålet och lägga klinkers under tröskeln men det är ganska mycket jobb och har inget av materialet hemma. Dessutom finns det som sagt trä även under den befintliga plankan och att gjuta in trä känns inte som en vidare bra plan. Andra alternativet är att bygga vidare på träet 15 mm till så att tröskeln kommer upp i nivå med klinkergolvet, detta är en enkel lösning och jag har allt som krävs för att göra detta. Problemet är att man egentligen inte ska ha trä i närheten av betonggolvet?
Värt att nämna är att källaren är bebolig med 210 cm höjd och uppvärmd.
MVH
Valde att dra upp brädorna som låg ingjutet i betongen och fylla igen det med lite stenrester och sen 3-4 cm lager utomhus fix som jag hade kvar sen tidigare. Hade dock inget armeringsgjärn men det spelar kanske ingen roll i fix, det lär väll spricka ändå. I detta fallet spelar det dock ingen roll eftersom det ska på en tröskel i ek ovanpå.
Klicka här för att svara