Jag ska sätta upp ångbromsduk i mitt fritidshus som jag håller på att bygga, och jag undrar hur man ska avsluta ångbromsen mot betongplattan ? Vad jag jag förstått så ska man inte släppa ut ångbromsduken 10-20cm ut på plattan som man brukar göra med en ångspärr. Det står i monteringsanvisningen på tex T-emballages ångbroms att ”Produkten skall inte användas på betongytor då alkalie- beständigheten inte är värderad.”

Finns det nån tejp som man kan tejpa ånbromsen med ner mot plattan så man får det tätt vid syllen? Eller hur ska man göra?

Tacksam för svar

E
T trasan skrev:
Jag ska sätta upp ångbromsduk i mitt fritidshus som jag håller på att bygga, och jag undrar hur man ska avsluta ångbromsen mot betongplattan ? Vad jag jag förstått så ska man inte släppa ut ångbromsduken 10-20cm ut på plattan som man brukar göra med en ångspärr. Det står i monteringsanvisningen på tex T-emballages ångbroms att ”Produkten skall inte användas på betongytor då alkalie- beständigheten inte är värderad.”

Finns det nån tejp som man kan tejpa ånbromsen med ner mot plattan så man får det tätt vid syllen? Eller hur ska man göra?

Tacksam för svar
Ja, det finns avsedd tejp, kolla hos tillverkaren. Exakt avslut mot betongen vågar jag inte ge mig på, men du borde väl kunna få ihop det med tejpen.

• Gilla
trasan
  • Laddar…
Jag använde tät/limmassa som var avsedd att användas till ångbromsen. Enl instruktion från isover.

• Gilla
trasan
  • Laddar…
Rickard.
Eftersom syllen är (bör vara) tätad mot betongen skulle jag använt dubbelhäftande skarvband längs ner på syllen och sen bara skära av det som blir över. När det kläms bakom skivorna lär det bli riktigt tätt. Sist jag gjorde detta så sket jag dock i allt detta och bara skar av plasten jäms med golvet då det inte fanns någon anledning eller fördel att lägga ner en massa tid på försöka täta till 100%. En plast klämd mot en regel eller i det här fallet en syll är garanterat tillräckligt tätt för att uppfylla sin primära funktion.

Att tejpa på betong brukar sällan sitta speciellt bra och det blir definitivt inte helt tätt, (men säkert tillräckligt tätt ändå).

• Gilla
KOMHey och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag får kolla med tillverkaren om vad de rekommenderar annars får det nog bli dubbelhäftande skarvband, tack för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.