8 944 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Rätt skruv i karmhylsa för hålsten?
Körde med 5.5 mm betong borr men märkligt nog blev det ingen hålsten? De verkar ha använt en väldig massa olika material i dessa väggar. Det jag nu borrade i gav ändå lite motstånd(troligen inte siporex) och när jag skruvande in skruvarna allt vad jag kunde med rak torx skruvmejsel så höll det trycket. Kändes som att konstruktionen blev förvånandsvärt stabil.
Kommer helt klart köra vidare med dessa hylsor! Vi får hoppas att det håller i längden!
Kommer helt klart köra vidare med dessa hylsor! Vi får hoppas att det håller i längden!
Satte ny dörr idag med adjufix hylsa, denna gången behövde jag justera efter att karmen var på plats. Par stycken hylsor behövde bli kortare vilket betyder att man måste skruva moturs, detta i sin tur lossar på skruven som går igenom hylsan och rakt in i väggen!?
Så hur är detta tänkt att fungera.
Så hur är detta tänkt att fungera.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Man får väl justera karmen med hylsan innan man skruvar fast den.. Nackdelen med betongskruv är väl att man bara får ett försök(eller så är jag oduglig..I Ironside skrev:
I detta fallet hade vi packat upp karmsett par dagar innan jobbet vilket visade sig vara dålig idé eftersom karmarna hade böjt sig. När det satt på plats bågnade alltså karmarna inåt på mitten och för att få rätt på det behöver karmhylsan dra in mot väggen vilket såklart sätter hög press på skruven. Skruven i sig har inga problem att klara denna press i detta fall, men när man skruvar på karmhylsan(moturs) för att justera så lossnar ju skruven?
Vanliga karmskruvar har inte detta problem, de kan man justera åt vilket håll som helst utan att det påverkar infästningen i väggen. Det känns inte rimligt att behöva limma, jag måste ju ha missat något för hur en karmhylsa är tänkt att fungera vid efterjustering?
Vanliga karmskruvar har inte detta problem, de kan man justera åt vilket håll som helst utan att det påverkar infästningen i väggen. Det känns inte rimligt att behöva limma, jag måste ju ha missat något för hur en karmhylsa är tänkt att fungera vid efterjustering?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden