Håller på att bygga varmgarage ca 50 kvm med förråd som ev. I framtiden ska kunna bli bostad. Det är platta på mark med golvvärme ingjutet och murade väggar (isolerblock).
Nu funderar jag på takkonstruktion. Det kommer bli ett ryggåstak för att få höjd till en billyft. Jag vill inte lägga tid på att bygga innertak. Så tanken är att få till det så att innertaket utgörs av råsponten som ligger på synliga taksparrar. Tror det blir snyggt dessutom.
Som en följd av detta kommer isoleringen att hamna på utsidan och jag tänker använda isoleringsplattor av typen PIR som är en slags polystyren. U värde 0.18 vid 120mm. Konstruktionen blir liknande denna skiss.
Nu till min fråga. Fungerar denna konstruktion i avseende på isoleringsförmåga och fuktproblematik? Jag tänker att 120 mm PIR bör mostsvara minst det dubbla vanlig isolering och det bör inte finnas risk att man bygger in fukt. Samt ånga på insidan kommer bara påverka råsponten som lätt torkar ut inifrån.
Länk till isoleringen jag tänkt använda
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tp10-takisolering
Nu funderar jag på takkonstruktion. Det kommer bli ett ryggåstak för att få höjd till en billyft. Jag vill inte lägga tid på att bygga innertak. Så tanken är att få till det så att innertaket utgörs av råsponten som ligger på synliga taksparrar. Tror det blir snyggt dessutom.
Som en följd av detta kommer isoleringen att hamna på utsidan och jag tänker använda isoleringsplattor av typen PIR som är en slags polystyren. U värde 0.18 vid 120mm. Konstruktionen blir liknande denna skiss.
Nu till min fråga. Fungerar denna konstruktion i avseende på isoleringsförmåga och fuktproblematik? Jag tänker att 120 mm PIR bör mostsvara minst det dubbla vanlig isolering och det bör inte finnas risk att man bygger in fukt. Samt ånga på insidan kommer bara påverka råsponten som lätt torkar ut inifrån.
Länk till isoleringen jag tänkt använda
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tp10-takisolering
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Svårigheten med denna typ av lösning är att få till en bra isolerad takfot. För att se om denna lösning är ett bra alternativ så skulle jag rekommendera att börja med att rita takfoten i skala.
Klicka här för att svara
