I
Hej,

Jag är på väg att sätta in en innerdörr och har taget bort tidigare dörr. Av någon anledning antog jag att källaren var byggd med leca block precis som garaget men efter att testborrat så kan man konstatera att det är någon form av hålsten. När jag gjorde testhålet så körde jag utan slagborr vilket gick lite trögt men det var egentligen inget problem, så troligen är det lite starkare en siporex? Så här ser stenen ut :

ViarFFN.jpg
Skruven som jag köpte är för leca block och ser ut såhär :
ZNW9LsL.jpg
Jag misstänker att en sådan skruv inte fungerar i hålsten, iallafall inte utan plugg? Kan det räcka att köpa någon form av plugg eller ska man byta skruv helt och isåfall till vad?

Är nog betonghålsten, inte så kul att fästa karmar i.

Du behöver grövre grejer tex 140 mm långa karmskruv och sätta i flera pluggar blå efter varandra ( lämpligt så att kapa bort sista del som är ett stopp för att pluggen inte ska åka in i hålet ) , hålet för att vara säker på bra fäste, I bland träffas det mellan hålen. och det går trögt att få i skruven. Det behövs då en karmskruvnyckel för att kunna dra i den och sen går det bra att ställa in allt med samma nyckel.

I
Förra karmen satt med 4 rejäla spik i varje långsida som gick rakt in i hålstenen utan plugg eller träbitar. Denna dörrkarm har suttit som berget så då tänker man att de skruver jag har borde kunna göra ett minst lika bra jobb?

Det man kan göra är att borra ett testhål på 6 mm, skruva in en skruv och sen se hur väl den sitter med hjälp av en kofot, detta kanske kan räcka?

Annars blir det till butiken för att leta plugg antar jag.

Tänk på att detta inte är karmskruv i vanlig mening så större delen av skruven som är ca 120 mm kommer gå in i väggen.

Jepp förr så spikades alltid karmar för fönster och dörrar, men då viste man vad man gjorde och inte slog sönder karmarna, inte många kvar som kan det med spika, alla sätt är bra för att fästa och det finns mänga som gör olika, bara ta den sort som man behärskar.

Skruven till karmhylsan behöver bara vara 0,5-1cm längre än pluggen + utjämningsbricka + karmhylsans tjocklek där skruven sitter.
I praktiken alltså 1-1,5 cm längre än pluggen.

Förr så monterades en del karmar samtidigt som väggarna byggdes upp.
Man murade 1-2 lager, sedan slog man i spik i karmen så att spiken hamnade i bruket som håller nästa lager sten, osv.

I
Du tror inte detgår att skruva dessa skruv rakt in i hålbetong då alltså? Jag måste skaffa fram plugg, och idetta fallet blir det dubbla plugg antagligen.

Betongskruv kan funka. Finns rätt långa sådana.

I
Provade borra 6 mm och skruva in skruven och visst sitter den men längst ut rickas den merän vad jag önskar så var iväg och försökte få tag på pluggar men det var inte lätt att finna pluggar som går igenom hylsan. Butikspersonalen menade på att man skulle sätta pluggen först men vad jag förstår av vidoes så ska pluggen åka in i väggen genom hylsan.

Jag antar att man hade kunnat klämma upp karmen på plats markera hålen, ta ner dörren, borra och sätta plugg och sen upp med karmen igen.

Köpte på mig en hel hög med olika plugg, får se vad det kan bli av det men jag siktar på att få igenom pluggen genom hylsan iallafall så jag slipper ta ner karmen efter inpassning.

I
Dessa pluggar köpte jag :

7HyeshS.jpg
qZxET6d.jpg
YQXQsEI.jpg

Den sista är något större och var den som butiken ansåg var rätt, den är dock för stor för att gå igenom hyslan så då måste man passa in karmen, ner med den och montera pluggarna innan man sätter upp karmen igen.

Någon åsikt om vilken man bör ta?

Du har en adjufix hylsa. Då är det plugg o skruv från adjufix som gäller. Pluggen kan man trycka i genom hylsan. Skruvarna behöver inte vara långa då det är betong hålsten. Det är alltså bara 15mm betong sen luft.

I
V verktygsgurun skrev:
Du har en adjufix hylsa. Då är det plugg o skruv från adjufix som gäller. Pluggen kan man trycka i genom hylsan. Skruvarna behöver inte vara långa då det är betong hålsten. Det är alltså bara 15mm betong sen luft.
Jo jag vet, har dock inte tillgång till sådan plug lokal så då hoppas man att man kan hitta en annan lösning.

I
Denna bilden tyder på att man egentligen inte ska använda någon plug för dessa skruv.

23300_BMG1.jpg

Bilden visar en betongskruv. Borra med 6mm borr och skruva direkt i betong hålstenen.

I
V verktygsgurun skrev:
Bilden visar en betongskruv. Borra med 6mm borr och skruva direkt i betong hålstenen.
Helt rätt, lyckades hitta skruven jag har här : https://www.itwconstruction.se/sv/p...etong,-haltegel-och-Leca_pSE_153428sharp0.htm

Där står att den är för lättbetong, Leca OCH håltegel. När man sätter den i håltegel så ska man förborra 6 mm inget mer. Fungerar den i håltegel så bör den även fungera i betonghålsten. Frågan är dock varför den skruv jag testade kunde rickas en aning? Kan det vara ett problem? Förövrigt satt den som berget, den gick inte att dra ut och utanför det lilla spelet så gick den inte att påverka.

Antar att det är bara till att testa, funkar det inte får man trycka in någon form av plug. Hålet går ju alltid att göra större om det skulle behövas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.