Har en 2 plans villa som är byggd runt 1925. På övervåningen på typ 75% av takytan är det gammal råspont som är målad av förra ägaren. Ser snyggt ut, absolut. Ovanför den är det (knappt) papp och sågspån mellan bjälkarna. Alltså så gott som noll isolering upp till vinden.
Hur gör jag för att få detta lite mer effektivt. Alltså stänga inne värmen på vintern och stänga ute värmen på sommaren men utan att kväva huset?

Jag tänker att jag får ta bort all sågspån och papp och lägga dit redig isolering. Men vad ska jag ha mellan isoleringen och sponten? Plast duk känns inte som det bästa? Finns det nån naturduk som tillåter huset att fortfarande andas?
Tilläggas bör att fönsterna ska bytas ut till 3-glas med luftning. Men ovanvåningen går knappt att vara på under dessa dagarna.

Efter detta har jag tänkt att sätta in en LVP, dels för att stötta med lite värme och även få lite AC på sommaren. Har Fjärrvärme så den är allt annat än billig på vintrarna.

Kan lägga upp bilder på hur det ser ut om det skulle behövas.
 
Redigerat:
Finns ingen anledning att ta bort spånet. Bara att isolera uppepå.
Kolla med en firma som kommer och sprutar mineralull eller ekofiber, ofta är det ungefär samma kostnad som att köpa materialet själv. 300-500mm är lämpligt.
 
larsbj larsbj skrev:
Finns ingen anledning att ta bort spånet. Bara att isolera uppepå.
Kolla med en firma som kommer och sprutar mineralull eller ekofiber, ofta är det ungefär samma kostnad som att köpa materialet själv. 300-500mm är lämpligt.
"Problemet" är att det är vissa springor i taket som det kommer spån ur om man rör sig där uppe. Misstänker ju med att den gamla pappen lixom gjort sitt.
 
MalZon MalZon skrev:
"Problemet" är att det är vissa springor i taket som det kommer spån ur om man rör sig där uppe. Misstänker ju med att den gamla pappen lixom gjort sitt.
Det kan ju va ett problem förstås. Går det inte att täta nerifrån är det inget annat än att dammsuga vinden.
Sedan ny papp/duk och isolering.
Kan va svårt att lägga plast på ett bra sätt med bjälkar och sådant i vägen.
 
larsbj larsbj skrev:
Det kan ju va ett problem förstås. Går det inte att täta nerifrån är det inget annat än att dammsuga vinden.
Sedan ny papp/duk och isolering.
Kan va svårt att lägga plast på ett bra sätt med bjälkar och sådant i vägen.
Jo precis.
Gem mig ett exempel på papp/duk som jag kan använda innan isoleringen.
 
MalZon MalZon skrev:
Jo precis.
Gem mig ett exempel på papp/duk som jag kan använda innan isoleringen.
Man kan säga att det finns två typer av papp ur diffusinssynpunkt (hur lätt vattenånga kan passera ) antingen öppen som de flesta vanliga vindpapp på marknaden.
Eller ångbroms, som är ett mellanting mellan öppen och plast.
Även om teorin säger att du borde använda den av typen ångbroms så kommer båda funka. Iaf om du isolerar mindre än 400mm.

Vilken papp beror också på hur det ser ut. Är det bjälkar du ska lägga emellan ? Sågade eller gamla stockar ?
Två öppna typer som funkar.
https://www.byggmax.se/vindpapp-ac-...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYASABEgLMFvD_BwE#267=33522
https://www.byggmax.se/vindskydd-bi...8QIVBKOyCh1pZwUGEAQYAiABEgKZHvD_BwE#973=46434

Och en ångbroms
https://www.byggmax.se/ångbroms-bis...8QIVgrmyCh2L-w_OEAQYASABEgJgsfD_BwE#973=46438
 
larsbj larsbj skrev:
Man kan säga att det finns två typer av papp ur diffusinssynpunkt (hur lätt vattenånga kan passera ) antingen öppen som de flesta vanliga vindpapp på marknaden.
Eller ångbroms, som är ett mellanting mellan öppen och plast.
Även om teorin säger att du borde använda den av typen ångbroms så kommer båda funka. Iaf om du isolerar mindre än 400mm.

Vilken papp beror också på hur det ser ut. Är det bjälkar du ska lägga emellan ? Sågade eller gamla stockar ?
Två öppna typer som funkar.
[länk]
[länk]

Och en ångbroms
[länk]
Ok. Den andra av de öppna känner jag igen. Var nog något liknande jag klädde garaget med.

Men om jag skopar bort all papp och spån, lägger duk och isolering på den sen. Då han man gjort en bra lösning?

Det är bjälkar tvärs över hela innertaket, tror de är sågade men man ser stock-liknande profiler på dem. Har inte synat allt så pass ändå. Ligger lite plankor i mitten som man kan gå på och där vi kastat upp lite skymmande kartonger och sånt.
 
MalZon MalZon skrev:
Ok. Den andra av de öppna känner jag igen. Var nog något liknande jag klädde garaget med.

Men om jag skopar bort all papp och spån, lägger duk och isolering på den sen. Då han man gjort en bra lösning?

Det är bjälkar tvärs över hela innertaket, tror de är sågade men man ser stock-liknande profiler på dem. Har inte synat allt så pass ändå. Ligger lite plankor i mitten som man kan gå på och där vi kastat upp lite skymmande kartonger och sånt.
Det blir absolut en bra lösning.
Bara att va noga vid pappläggandet.
 
larsbj larsbj skrev:
Det blir absolut en bra lösning.
Bara att va noga vid pappläggandet.
Japp. får lägga den precis så som bjälkar och innertak går helt enkelt. Får tejpa där det behövs med.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.