Har ett nytt bjälklag cc 600 i tak.
Funderar på om det går att sätta OSB 11 mm och sedan gips (precis som många gör på väggar).
Vilken horisontell bärighet och svikt har OSB? Kommer det att bågna ner med tiden?

M MagHam skrev:
Har ett nytt bjälklag cc 600 i tak.
Funderar på om det går att sätta OSB 11 mm och sedan gips (precis som många gör på väggar).
Vilken horisontell bärighet och svikt har OSB? Kommer det att bågna ner med tiden?
Varför vill du sätta osb? Det vanliga är att man sätter glespanel på cc300 och sedan gips på det.

N NoOne2k skrev:
Varför vill du sätta osb? Det vanliga är att man sätter glespanel på cc300 och sedan gips på det.
Jag vet, Det är ett garage/arbetsrum och jag vill dels dra utanpåliggande el (och ha nåt att skruva i) för ett antal belysningskällor. Sen är varje cm värdefull då jag redan är nere i 2.15 takhöjd.

Det går att räkna på det, men jag törs säga direkt att det inte blir bra. OSB är inte rätt material för den uppgiften eftersom det har dålig draghållfasthet. Det mest optimala materialet (pris/prestanda) tror jag är en tunn björkplywood, gissningsvis 12 mm tjock med 9 skikt.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.