Hej,

Dags för altanbygge som ska gå på långsidan av huset, runt husknuten och över på gaveln. Runt husknuten hade vi först tänkt en enkel triangel (stjäler för mycket av gräsmattan och blir framförallt mycket mer grävarbete att dra ut altanen i en rät vinkel). Efter att ha dragit upp allt med snöre kändes det dock väldigt trångt med en triangel så vi bestämde oss för att bryta hypotenusan till fem hörn istället för två. Ger tillräckligt med plats och grävarbetet avstannar innan en stor (stenig) slänt.

Nu till frågorna. De två 45° vinklarna som nu blir 5 hörn istället. Har jag tänkt rätt när jag tagit 45°x2 /5=18° för att få vinkeln på varje hörna?

Ritning av altanprojekt med fem hörn och 18-gradiga vinklar, markerat 4 m längder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något bra sätt att få ihop bärlinorna i alla hörnorna? Har tänkt skruva dem i stolpar 95x95 på plintar (går självklart att ändra om det behövs) och det enda jag kan komma på är att jacka ur en bit av stolparna där bärlinorna möter dem.

Någon som har bra idé på design för hur jag ska lägga trallen (38x145) så tar jag gärna emot det också!

/Fredrik

Insåg att 18° blir den yttre vinkeln i hörnorna. Den inre vinkeln blir ju 72° i den översta och nedersta. Sen 162° i de resterande tre. Vet inte om det spelar någon större roll egentligen.

Första och sista vinkeln måste vara hälften av mellanliggande.
Första och sista ansluter till en raksträcka.

blir 22,5 och 11,25 grader.

Ställ sågen på 11,25 grader för gerkapningen.

Protte

• Gilla
Freniño
  • Laddar…

Bästa svaret

CAD-ritning av en oregelbunden form med dimensioner på en rutnätsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Vilken tur att man ibland frågar folk som kan innan allt går åt skogen och inte efter... Tack för hjälpen med vinklarna!!
Då är det bara kvar hur jag ska få ihop det på stolparna. Kan jag skruva fast bärlinorna i stolparna som de är eller behöver jag tänka på något speciellt här?

CAD-ritning med mätangivelser för vinklar och längder på en geometrisk konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Något sådant du tänkt dig?

Då kapar man bärlinan i 101,25 grader (eller 11,25 från rätvinkligt). Sen hade jag satt skruv genom bärlina, snett in mot centrum på stoplen så två bärlinor dras in mot varandra. Möjligen fasat av stolpen lite så de ligger plant mot.

CAD-ritning som visar vinklar för kapning av bärlina, med vinklar markerade i grader.
Skapa konto

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Då kapar man bärlinan i 101,25 grader (eller 11,25 från rätvinkligt). Sen hade jag satt skruv genom bärlina, snett in mot centrum på stoplen så två bärlinor dras in mot varandra. Möjligen fasat av stolpen lite så de ligger plant mot.

[bild]
Vad är det där för program?

ingenmansland ingenmansland skrev:
Vad är det där för program?
Autocad. Men man kan göra liknande i alla CAD-program i princip.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Autocad. Men man kan göra liknande i alla CAD-program i princip.
Ah, jag tänkte nästan att det var ett CAD-program. Jobbade tidigare med en konfigurator till CAD och blev sugen på att pilla lite med det, men livet kom emellan. :)

Vet inte hur det är numera men ofta finns test-versioner som räcker fint att göra lite enkelt hemma. Är du student kan man skaffa studentkonto med sin studentmail och få gratis studentlicens dessutom! Så om du har något sätt att få tag i CAD så är det bara att rekommendera att börja pilla med! Oerhört användbart!

prototypen prototypen skrev:
Första och sista vinkeln måste vara hälften av mellanliggande.
Första och sista ansluter till en raksträcka.

blir 22,5 och 11,25 grader.

Ställ sågen på 11,25 grader för gerkapningen.

Protte
Tack så mycket!

Tomtom79 Tomtom79 skrev:

[bild]
Ja precis så jag funderade på. Tusen tack för hjälpen!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.