Har snickrat ihop en kiosk av obehandlat spillvirke. Tanken var att se hur långt det räckte. Stommen är av 6-7 cm tjocka furu-reglar hopskruvade med vinkeljärn, och spontat virke på utsidan. Tanken är att den ska ställas utomhus på plintar eller grus i vår. Står på altan f.n. då garaget var lite för belamrat.
Dock osäkert med hur man gör med målningen så den inte ruttnar sönder efter ett år.
Är inspirerad av den här bl.a:
http://studioelwa.se/bygg-en-kiosk-till-barnen-av-spillvirke/
Så i dagsläget är det öppet och på baksidan och framsidan.
Ska man skruva bort väggarna och måla reglarna och insidan av väggarna som skydd? Eller är det bättre att montera dit en fönsterlucka och baksida som kan öppnas?
Sätter man upp panel på ett hus målar man ju sällan insidan av virket vad jag kan tro då det sällan exponeras.
Dock osäkert med hur man gör med målningen så den inte ruttnar sönder efter ett år.
Är inspirerad av den här bl.a:
http://studioelwa.se/bygg-en-kiosk-till-barnen-av-spillvirke/
Så i dagsläget är det öppet och på baksidan och framsidan.
Ska man skruva bort väggarna och måla reglarna och insidan av väggarna som skydd? Eller är det bättre att montera dit en fönsterlucka och baksida som kan öppnas?
Sätter man upp panel på ett hus målar man ju sällan insidan av virket vad jag kan tro då det sällan exponeras.
Jag byggde liknande i spillvirke. Lite blandat obehandlat och impregnerat med tak i plywood som jag målade. Det höll bra ett par år och sedan var det inte roligt att leka kiosk längre så då rev vi den. Delvis barnarbete att både bygga och rivaK kattparet skrev:Har snickrat ihop en kiosk av obehandlat spillvirke. Tanken var att se hur långt det räckte. Stommen är av 6-7 cm tjocka furu-reglar hopskruvade med vinkeljärn, och spontat virke på utsidan. Tanken är att den ska ställas utomhus på plintar eller grus i vår. Står på altan f.n. då garaget var lite för belamrat.
Dock osäkert med hur man gör med målningen så den inte ruttnar sönder efter ett år.
Är inspirerad av den här bl.a:
[länk]
Så i dagsläget är det öppet och på baksidan och framsidan.
Ska man skruva bort väggarna och måla reglarna och insidan av väggarna som skydd? Eller är det bättre att montera dit en fönsterlucka och baksida som kan öppnas?
Sätter man upp panel på ett hus målar man ju sällan insidan av virket vad jag kan tro då det sällan exponeras.
Gratulerar - du är färdig.
Din lekkiosk kommer att klara sig länge nog för att både barnen som är små nu och deras kommande småsyskon ska hinna tröttna på den långt innan den börjat ruttna. Ingen isolering och öppen både fram och bak. Den hinner torka helt mellan regnen och då finns inget att oroa sig för. Om den inte står direkt på marken såklart, fast då hjälper den inte att bara måla den.
Om du vill måla den för utseendets skull, så tycker jag att du ska lasera så att den får fortsätta vara välventilerad och torkar upp mellan blötperioderna.
Din lekkiosk kommer att klara sig länge nog för att både barnen som är små nu och deras kommande småsyskon ska hinna tröttna på den långt innan den börjat ruttna. Ingen isolering och öppen både fram och bak. Den hinner torka helt mellan regnen och då finns inget att oroa sig för. Om den inte står direkt på marken såklart, fast då hjälper den inte att bara måla den.
Om du vill måla den för utseendets skull, så tycker jag att du ska lasera så att den får fortsätta vara välventilerad och torkar upp mellan blötperioderna.
Klicka här för att svara
