Hej
Ska byta tak på garaget och undrar över dessa balkar som bildar ett kors i höjd med hammarbandet. De har använts för att regla upp för ett innertak men när jag nu tänkt ha öppet till nock är de funktionen ointressant. Kan de även haft någon uppstagande funktion?
Finns alltså inget stöd mellan nockbalk och dessa utan de hänger och svajar helt fritt.
Takstolar med nockbalk var kraftigt underdimensionerade (50x140mm på 3.5*6.2m) men höll förvånansvärt väl. Går upp ett par dimensioner nu för säkerhets skull.
Ska byta tak på garaget och undrar över dessa balkar som bildar ett kors i höjd med hammarbandet. De har använts för att regla upp för ett innertak men när jag nu tänkt ha öppet till nock är de funktionen ointressant. Kan de även haft någon uppstagande funktion?
Finns alltså inget stöd mellan nockbalk och dessa utan de hänger och svajar helt fritt.
Takstolar med nockbalk var kraftigt underdimensionerade (50x140mm på 3.5*6.2m) men höll förvånansvärt väl. Går upp ett par dimensioner nu för säkerhets skull.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bilderna ger tvärr för dålig överblick för att jag ska kunna förstå konstruktionen.
Ja det var ingen vidare fotograf. Men det är ganska enkelt, det ligger två bjälkar typ 70x150 i ett kors och halvt i halvt i mitten där de möts. Dessa vilar på hammarbandet och är inte förbundet med nockbalken. Eventuellt har den ena bälken suttit samman med den mittersta takbjälken på kortsidan där de mötts vid hammarbandet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är det för dimension på nockbalken?
50x135 ungefär. Högdensitetsvirke av den gamla skolan. Tänkte skruvlimma en 45x170 i denna för att stärka upp men framförallt få en rak nock, just nu hänger den lite.J justusandersson skrev:
Så detta kors kan alltså ses som en avlastning för den klena nockbalken trots att de inte är sammanbundna? Kanske bör spara den då även om även den sett sina bästa dagar och gör rummet trängre.
En limträbalk till nocken verkar omöjligt att få tag på annars är ju en idé att feta till den en del och då blir väl korset överflödigt.
Ny idé då jag ser att de fått in limträ hos bygghandeln:
Köpa 3st 56x225 limträbalkar och sätta en i nock och de andra två som sidotakbalkar halvvägs mellan nock och hammarband för att avlasta takåsarna. Då borde väl ”korset” kunna skrotas? 45x170 på takåsar cc 90 med papptak? Mått på garaget är 3.6*6.2m där nocken går mellan långsidorna.
Köpa 3st 56x225 limträbalkar och sätta en i nock och de andra två som sidotakbalkar halvvägs mellan nock och hammarband för att avlasta takåsarna. Då borde väl ”korset” kunna skrotas? 45x170 på takåsar cc 90 med papptak? Mått på garaget är 3.6*6.2m där nocken går mellan långsidorna.
Klicka här för att svara


