E
nån som har bra tips på lim el fogmassa som klarar EPDM gummi mot betongpannor?

Bonding Adhesive används för att fästa gummiduk epdm mot t.ex. trä, metall eller betong

Källa: Vattenliv.se

E
john68 john68 skrev:
Bonding Adhesive används för att fästa gummiduk epdm mot t.ex. trä, metall eller betong

Källa: Vattenliv.se
Googlar jag på bonding adhesive så står det att den är dålig på att hantera värme och väderpåverkan. Då jag ska fästa mot takpanna, är det kanske rätt kritiskt att den ska tåla både höga och låga temperaturer samt regn o snö o annat.

E erkka skrev:
Googlar jag på bonding adhesive så står det att den är dålig på att hantera värme och väderpåverkan. Då jag ska fästa mot takpanna, är det kanske rätt kritiskt att den ska tåla både höga och låga temperaturer samt regn o snö o annat.
Låter konstigt om vattenliv rekommenderar det för dammarna är ju ute året runt...i många år...men det stämmer säkert om det står så.

Rickard.
Jag skulle kört med taklim, alltså bitumenbaserat tänk till takpapp osv måste det bli så tätt det bara kan bli bör man prima betongen.

E
john68 john68 skrev:
Låter konstigt om vattenliv rekommenderar det för dammarna är ju ute året runt...i många år...men det stämmer säkert om det står så.
ja lite konstigt faktiskt. Det var på denna sida jag läste:
https://www.twi-global.com/technical-knowledge/faqs/adhesive-bonding

Nu är detta inte min hemmaplan riktigt så jag famlar lite i blindo, men tycker det är svårt att hitta någon lämplig produkt.

E
Rickard.
Det är inge trail and error. Bitumen och epdm är kompisar och sammanfogas på dom flesta papptak. Googla Resitrix så ser du att man tom kan sammanfoga dom till en matta för att få bitumenpappens fördelar och epdms UV-skydd. (typ)

Den du länkade funkar säkert men jag är inte helt säker på vad som skiljer mot det som heter taklim som jag tänkte på men jag kan gissa att fogen är lite mer trögflytande och eventuellt fiberförstärkt för att inte spricka.

Redigerat:
E
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är inge trail and error. Bitumen och epdm är kompisar och sammanfogas på dom flesta papptak. Googla Resitrix så ser du att man tom kan sammanfoga dom till en matta för att få bitumenpappens fördelar och epdms UV-skydd. (typ)

Den du länkade funkar säkert men jag är inte helt säker på vad som skiljer mot det som heter taklim som jag tänkte på men jag kan gissa att fogen är lite mer trögflytande och eventuellt fiberförstärkt för att inte spricka.
tack för svar!

Vad tror du om Icopal's Taklim?

https://www.bauhaus.se/taklim-0-3l

E
Rickard. Rickard.ag skrev:
Säkert bra men helt orimligt dyr.

[länk] (kärt barn har många namn)
Glömde återkoppla, men jag körde på Byggmax asfaltsklister. Verkar funka fint. Tack för svaren tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.